בראשית דמותנו וצלמנו

קוד: בראשית דמותנו וצלמנו בתנ"ך

סוג: מאמר

מאת: ראובן זילברמן

אל:

" נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ "

וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת - הָאָדָם בְּצַלְמוֹ , בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ ": המילה צלם נגזרת מהמילה צל. ראה פרוש מלון ספיר:

צל נוצר רק כאשר יש אור המוקרן על משהו. הצל הוא שחור, אינו מביע מאומה, רק את הצורה החיצונית של הגוף, קווי קונטור (קו המתווה את הגבול של הצורה). כאשר האור כבה, הצל נעלם.

דמות = ראי, מראה, שימושים רבים, הנפוץ שבהם הוא שיקוף   דמות   האדם המתבונן בה. במראה ניתן לראות שיקוף של חומר, אחד לאחד, עם צבעים. זו רק השתקפות, ללא שום תכונות. כאשר האור כבה, גם הדמות נעלמת.

פסל, ציור של דמות, גם הם ארעיים. פסל ניתן לשבירה, לפרוק. ציור ניתן להשחתה, שריפה, קריעה, וכו '.

כך האדם על פני האדמה ביחס לבריאה. הוא צל ודמות בלבד, הוא זמני. בר חלוף. הבל הבלים. לעומת היצירה האלוקית, שהיא רוחנית ואין סופית.

בספר יהושע א 8 כתוב: “   לֹא - יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה, לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת, כְּכָל - הַכָּתוּב בּוֹכִּי - אָז תַּצְלִיחַ אֶת - דְּרָכֶךָ, וְאָז תַּשְׂכִּיל.   הֲלוֹא צִוִּיתִיךָ חֲזַק וֶאֱמָץ, אַל - תַּעֲרֹץ וְאַל - תֵּחָתכִּי עִמְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ. “

מתוך קריאה והגות עמוקה בתורה, הבחנתי שמלבד המילה תורה = הוראה, מראה לנו אלוהים באופן עקבי וסיסתמטי את גדלותו לעומת קטנותנו: " נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ ".

בכל פרשה או חיבור מס ' פרשות או פרשות קודמות, אנו מקבלים נושא גדול, אלוהי, לעומת קטן, אנושי.

הנושא תמיד יהיה משהו מקשר בין המערכת האלוקית הגבוהה לבין האדם האפסי הקטן. תמיד גדול מול קטן. זאת ע " י דוגמאות של אנשים, דמויות, סיפורים, תכונות אסטרטגיה, תכנון, ועוד הרבה דומאות.

דף זה תמיד יצורף להסבר לכל פרשה מדוברת.

תגובות