עינוי נפש = שלילת צרכי הגוף

קוד: עינוי נפש= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

המושג "נפש" מציין את הצד החומרי והגופני של החיים - יש פסוקים רבים שבהם ה"נפש" קשורה לאכילה או לשתיה או לצרכים חומריים אחרים;

המושג "עינוי" מציין גרימת עוני, סבל והכנעה;

מכאן - הביטוי " לענות את הנפש " משמעו "לעשות את הנפש עניה", "להכניע את הנפש", כלומר - לשלול ממנה את צרכיה, לשלול מהאדם את צרכיו הגופניים:

  1. ויקרא טז29): "וְהָיְתָה לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ הָאֶזְרָח וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם... שבת שבתון היא לָכֶם ועניתם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם חקת עוֹלָם" - ע"פ חז"ל, העינוי של יום הכיפורים הוא גופני (איסורי אכילה, שתיה, רחיצה, סיכה, נעילת סנדל, תשמיש המיטה); אין צורך בעינוי רוחני, ולכן מותר לשמוח, ללמוד תורה, להשתדך (בכרמים...) וכו'. כך גם (ויקרא כג27): "אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לה'...  כי כל הנפש אשר לא תענה בעצם היוֹם הַזֶּה ונכרתה מעמיה...  שבת שבתון הוּא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בתשעה לַחֹדֶשׁ בערב מערב עד ערב תשבתו שבתכם, במדבר כט7: "וּבֶעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם כָּל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ"
  2. במדבר ל14: "כָּל נֵדֶר וְכָל שְׁבֻעַת אִסָּר לְעַנֹּת נָפֶשׁ - אִישָׁהּ יְקִימֶנּוּ וְאִישָׁהּ יְפֵרֶנּוּ" - האיש יכול להפר את הנדרים של אשתו, בכל תחום שקשור לשלילת הצרכים הגופניים שלה או שלו.
  3. ישעיהו נח3: "'לָמָּה צַּמְנוּ וְלֹא רָאִיתָ, עִנִּינוּ נַפְשֵׁנוּ וְלֹא תֵדָע?' הֵן בְּיוֹם צֹמְכֶם תִּמְצְאוּ חֵפֶץ וְכָל עַצְּבֵיכֶם תִּנְגֹּשׂוּ... הכזה יהיה צום אבחרהו, יום ענות אדם נפשו? הלכף כאגמן ראשו, ושק ואפר יציע? הלזה תקרא צום ויום רצון לה'?... ותפק לרעב נפשך, ונפש נענה תשביע; וזרח בחשך אורך, ואפלתך כצהרים"- לא מספיק לשלול מעצמכם את הצרכים החומריים; העיקר הוא לספק את צרכיהם החומריים של העניים, להשביע את העניים כך שלא יענו את נפשם.
  4. תהלים לה13: "וַאֲנִי בַּחֲלוֹתָם לְבוּשִׁי שָׂק, עִנֵּיתִי בַצּוֹם נַפְשִׁי וּתְפִלָּתִי עַל חֵיקִי תָשׁוּב"

תגובות