גדול על כל אלהים

קוד: ביאור:תהלים צה3 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

תהלים צה3: "כִּי אֵל גָּדוֹל ה', וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים"

על כל אלהים

הפסוק מתאר אלהים שונים, ואומר שה' מולך על כולם וגדול יותר מכולם.

אבל, ברוב התורה, אלהים הוא כינוי לה'. ונאמר בפירוש ב דברים ד35: "אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" - אין בכלל עוד "אלהים" אחרים חוץ מה'!   וכן גם ב שמואל ב ז28: "וְעַתָּה ד' ה', אַתָּה הוּא הָאֱלֹהִים",  מלכים א ח60: "לְמַעַן דַּעַת כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד", מלכים א יח39: "וַיַּרְא כָּל הָעָם וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם וַיֹּאמְרוּ ה' הוּא הָאֱלֹהִים ה' הוּא הָאֱלֹהִים" ועוד.    איך זה מסתדר עם הפסוק בתהלים? כמה פירושים:

1. "אלהים הם מלאכי-מעלה" (מצודות), או " אלהים - כוחות הטבע" (מלבי"ם), או " אלהים - כל הכוחות והישויות המכונים 'אלהים', ושעובדי עבודה זרה מעריצים אותם כ'אלהים'" (דעת מקרא).

2. הפסוק מזכיר את שמות יח11: "עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל ה' מִכָּל הָאֱלֹהִים, כִּי בַדָּבָר אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם". יתרו חותן משה היה עובד-אלילים. כשראה את גדולת ה' בקריעת ים סוף, הדבר השפיע באופן עמוק על נפשו וגרם לו להכיר בכך שיש בורא ומנהיג לעולם. אולם, הוא עדיין לא יכל לנטוש את אמונתו הקודמת בכך שיש אלהים שונים המנהלים את העולם. ולכן, כשלב ראשון, הוא רק האמין שה' "גדול מכל האלהים" שהאמין בהם עד-כה.

לפי זה, מסתבר שגם הפסוק שלנו מתאר שלב ראשון בתהליך. בשלב ראשון האדם עדיין מאמין שיש כוחות אחרים, ורק מכיר בכך שה' גדול יותר. כך גם בפרק הבא,  תהלים צו4: "כִּי גָדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד, נוֹרָא הוּא עַל כָּל אֱלֹהִים", ובפרק שאחריו,  תהלים צז7-9: "יֵבֹשׁוּ כָּל עֹבְדֵי פֶסֶל הַמִּתְהַלְלִים בָּאֱלִילִים, הִשְׁתַּחֲווּ לוֹ כָּל אֱלֹהִים... כִּי אַתָּה ה' עֶלְיוֹן עַל כָּל הָאָרֶץ מְאֹד נַעֲלֵיתָ עַל כָּל אֱלֹהִים".  אלה הם שלושת הפרקים הראשונים מתוך 6 פרקי המלכת ה' (תהלים צו-ק).

אולם בשלושת הפרקים האחרונים בסדרה (צח-ק), לא נזכרו כלל אלהים אחרים. פרקים אלה מתארים את השלב הבא, שבו ה' מופיע בגלוי, והאדם מבין שאין עוד כוחות מלבדו.

מקורות ופירושים נוספים

" כי אל גדול, מבאר ההבדל בין שני ההכרות האלה, לעכו"ם ה' הוא "אל גדול ומלך גדול", (אל מורה על הכח והיכולת, ומלך מורה על ההנהגה והממשלה), העכו"ם יכירו תחלה שהוא "אל גדול על כל אלהים", שהוא בעל יכולת והוא תקיף על כל אלהים, ר"ל כחות הטבע כולנה, מצד שברא הכל, ועי"כ יכירו שהוא "מלך גדול על כל אלהים", ר"ל שמנהיג הכל ע"י השגחתו" (מלבי"ם)

תגובות