מראש הנקרה לבית המקדש

קוד: ביאור:תהלים צג5 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

תהלים צג4: " מִקֹּלוֹת מַיִם רַבִּים אַדִּירִים, מִשְׁבְּרֵי יָם, אַדִּיר בַּמָּרוֹם ה' "

תהלים צג5: " עֵדֹתֶיךָ נֶאֶמְנוּ מְאֹד, לְבֵיתְךָ נַאֲוָה קֹדֶשׁ ה', לְאֹרֶךְ יָמִים "

פסוק 4 מדבר על משבר = א. גל שנשבר בים; ב. פתח הרחם שנשבר בזמן הלידה.

פסוק 5 מדבר על עדות ה' ועל בית המקדש - לביתך נאוה קודש ה' .

מה הקשר בין הפסוקים?

ייתכן שהשיר נכתב ע"י המלחים שהובילו עצי ארזים לבניית בית המקדש, מלבנון אל ירושלים דרך הים התיכון, דברי הימים ב ב15: " וַאֲנַחְנוּ נִכְרֹת עֵצִים מִן הַלְּבָנוֹן כְּכָל צָרְכֶּךָ, וּנְבִיאֵם לְךָ רַפְסֹדוֹת עַל יָם יָפוֹ, וְאַתָּה תַּעֲלֶה אֹתָם יְרוּשָׁלִָם ".

הם בוודאי עברו דרך ראש הנקרה, ושמעו קולות מים רבים אדירים , גלים גבוהים, משברי ים המתנפצים אל הסלעים; הם בוודאי ראו גם את הנקרות, המזכירות רחם שבור של אשה יולדת. הקולות והמראות האדירים הללו מעוררים יראת כבוד כלפי ה', אדיר במרום ה' .

עדותיך הם, אולי, כוחות הטבע, השמים והארץ, שה' מינה להיות עדים בינו לבין בני ישראל, דברים לא28: " וַאֲדַבְּרָה בְאָזְנֵיהֶם אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וְאָעִידָה בָּם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ "; העוצמה שלהם מתגלה במיוחד במקום זה, שבו האדם נמצא בין שמים לארץ. "אכן, העדים שלך הם נאמנים מאד - הם ממלאים את תפקידם ומזכירים לנו את כבודך".

המלחים מתפללים לה' שיעזור להם להצליח בדרכם ולהגיע עד בית המקדש, כדי לנאות אותו - לביתך נאוה קודש ה' ; ושהבית הזה יעמוד לאורך ימים .

מקורות ופירושים נוספים

2. יש שפירשו, שהמים הם משל לאויבי ישראל הרוצים לשטוף ולהטביע אותנו, והעדות היא ההבטחה שהם לא יצליחו, ושבית ה' ייבנה למרות הכל: " מקלות מים רבים וגו' - ידעתי אני, כי יותר מקולות המים הרבים אשר יהמיון עלינו ומאדירי משברי הים הזה אתה אדיר במרום ה', וידך תקיפה עליהם.   עדתיך - שהעידו והבטיחו נביאך, לביתך שהוא נאוה קודשנאמנו מאד לביתך - ולאורך ימים הוא מצפה להם, ואע"פ שארכו הימים נאמנים הם לה' מאד " ( רש"י, מצודות ) .

3. יש שפירשו, שהמים הם משל להשגחה הטבעית, ובית ה' הוא משל להשגחה שמעל הטבע: " "מקולות מים רבים אדירים משברי ים", והים ומימיו ומשבריו (היינו מקום שישברו גלי הים בל יעברו חקם ובל ישטפו את היבשה, כמ"ש אשר שמתי חול גבול לים חק עולם ולא יעברנהו), הם יתנו קולם לאמר כי "אדיר במקום ה'", שה' הוא אדיר במרום ומנהיג את מערכת השמים והטבע הכללית לפי רצונו וכולם נכנעים לפניו:    "עדתיך", שיעורו "מקולות מים רבים עדתיך נאמנו מאד", העדות שהעדת אתה הם נאמנו יותר מקולות מים רבים אדירים, שהקולות האלה של המים יעידו שאתה מושל על מערכת השמים והטבע ומנהיגם כרצונו ויאמרו שהוא אדיר במרום, אבל אתה העידות כי אינך אדיר במרום לבד כמנהיג מרחוק, רק כי "לביתך נאוה קדש", העדות שקבלנו ממך היא שאינך רחוק מאתנו יושב מרום רק אתה יושב בבית המקדש ומנהיג שם השגחה נפלאה למעלה מן הטבע שזה נקרא קדש שהקדושה הוא ההבדלה מן הטבע, והנהגה זאת היא בביתך, במה שאתה שוכן בבהמ"ק, ולא שתעשה נס ופלא לפרקים רק ה' בביתו "לארך ימים", עד שהנהגה ההשגחיית היא קבועה לארך ימים ומתמדת " ( מלבי"ם).

"ארבעה נקראו אדירים, ואלו הם: הקב"ה, וישראל, והמים, ומצרים" ( מדרש משלי (בובר) ט א) . ראו גם אדיר = מים.

ימים ארוכים = ימים שבהם האדם מספיק לעשות הרבה

מאמרים מאתר ויקיטקסט:


תגובות