כתנת פסים = כרפס = כרמיל / תולעת שני (?)

קוד: כתנת פסים = כרפס = כרמיל / תולעת שני (?) בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אביתר כהן

אל:

בראשית לז3: "וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקנים הוא לו ועשה לו כתנת פסים "
שמואל ב יג18: "ועליה כתנת פסים כי כן תלבשן בנות המלך הבתולת מעילים ויצא אותה משרתו החוץ ונעל הדלת אחריה"

מה זה כתנת פסים?
יעקב אהב מאד את בנו יוסף ולכן העניק לו מתנה יקרת ערך - כתנת פסים
מה זה פסים? לדעתי זה צבע שהפיקו מהעץ פס הוא עץ המיל ממנו הפיקו את צבע הכר-פס / כר-מיל (שני, תולעת שני)

אסתר א6:                                                        "חור כרפס ותכלת אחוז בחבלי בוץ וארגמן על גלילי כסף ועמודי שש.."
שמות כה4:                                                         " ותכלת וארגמן ותולעת שני ושש ועזים"
דברי הימים ב ג14:                        "ויעש את הפרכת תכלת וארגמן   וכרמיל         ובוץ   ויעל עליו כרובים"

לפי הקבלת הפסוקים אכן יוצא ש: כר-פס   = כר-מיל
כבר כתבתי (בניגוד לפירושים המקובלים) שלדעתי מקור המלה כרמיל = כר (צבע) מיל (עץ אלון התולע)
מכנימות המגן של עץ אלון התולע (מיל) הפיקו את הכרמיל (שני / תולעת / תולעת שני)
עד היום העץ נקרא בערבית מל (מיל) ובלוט (אלון) אל פש ( פס) !

פס = מיל
פס עניינו (בין השאר..) קצה
אפסי ארץ = קצווי הארץ
פסי יד / רגל = כפות יד / רגל
פס = לקצוץ / לחתוך / לכרות / (להפסיק)
וזה המשמעות של מילה (ברית מילה = כריתת ברית)

אגב, מעניין לציין שפס עניינו גם קו, וקו מקביל למילה
תהלים יט5: "בכל הארץ יצא קום ובקצה תבל מליהם לשמש שם אהל בהם"

--
רבות נכתב ונאמר על הדמיון וההקבלה בין מגילת אסתר לסיפור יוסף
ופה יש לנו הקבלה נוספת, שימוש בפסים / כר-פס, ולא בכרמיל / תולעת שני
--

מעניין שכבר במדרש אסתר רבא נאמר שכרפס = כרים של פסים..

--

כר = צבע / מראה, "הכרת פניהם" = מראה פניהם
תרגום (אבן) תרשיש = כרום ימה = צבע הים
מלכים ב כה יב: "ומדלת הארץ השאיר רב-טבחים לכרמים וליוגבים"
כורמים = צובעים, (יוגבים מלשון גב = בור, חופרים בורות למציאת חלזונות להפקת צבע התכלת)

מיל = השם של עץ אלון התולע, מופיע הרבה בתלמוד (מיל, מילה, מילים, מילין)
"סימן להרים מילין, לעמקים תמרים, לנחלים קנים, לשפלה שקמים"

 

תגובות