אלהי אברהם ואלהי נחור ישפטו בינינו

מאת: אראל

יעקב ולבן נפגשו במצפה גלעד וחתמו על הסכם שלום שקבע את קו הגבול ביניהם. בסוף טקס החתימה על ההסכם אמר לבן ליעקב:

בראשית לא53: " 'אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וֵאלֹהֵי נָחוֹר יִשְׁפְּטוּ בֵינֵינוּ, אֱלֹהֵי אֲבִיהֶם';     וַיִּשָּׁבַע יַעֲקֹב בְּפַחַד אָבִיו יִצְחָק ".

1. לבן משתף בהסכם, כשופטים, את אלהי אברהם ואלהי נחור , ומסביר שהם אלהי אביהם : אברהם הוא אבי אביו של יעקב ונחור הוא אבי אביו של לבן. כביכול, כל אחד מהצדדים בהסכם נמצא תחת חסותו של אלהי אביו, ואם תהיה טענה כלשהי על הפרת החוזה, אלהי האבות של שני הצדדים ישפטו בנושא.

2. הביטוי אלהי אביהם בא גם להדגיש, שלא מדובר באלים שונים אלא באל אחד עם שני כינויים שונים: " אָמַר לָבָן: אֵין לְךָ לְמָאֵן מַה שֶּׁיִּחַדְתִּי לְדַיָּן אֱלהֵי נָחור עִם אֱלהֵי אַבְרָהָם, כִּי אָמְנָם אֱלהֵי נָחור הָיָה אֱלהָיו שֶׁל תֶּרַח, שֶׁהָיָה אֲבִיהֶם שֶׁל אַבְרָהָם וְשֶׁל נָחור " (ספורנו) . אברהם ונחור היו שניהם בני תרח, כך שהאל שלהם הוא אותו אל.

יעקב לא חלק על דבריו של לבן אבל גם לא הסכים איתם: כשהוא נשבע על קיום ההסכם, הוא נשבע רק ב"פחד אביו יצחק": " שֶׁיִּצְחָק אֵינו בֶּן תֶּרַח, וְנִשְׁבַּע שֶׁאֱלהָיו שֶׁל יִצְחָק לְבַדּו יִשְׁפּט אִם יִבְגּד " (ספורנו) . לביטוי פחד יצחק ישנן כמה משמעויות המדגישות את ההבדל בין אמונת ישראל לאמונת לבן עובד האלילים:

1. פחד יצחק = " דדחיל ליה אבוהי יצחק " (אונקלוס) = " מי שהיה אביו מפחד ממנו " (אבן עזרא פירוש ראשון) .   אצלנו מודגשת מידת יראת ה', בראשית מב18: " וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף... אֶת הָאֱלֹהִים אֲנִי יָרֵא " ( פירוט), יונה א9: " וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם: עִבְרִי אָנֹכִי וְאֶת ה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם אֲנִי יָרֵא , אֲשֶׁר עָשָׂה אֶת הַיָּם וְאֶת הַיַּבָּשָׁה ", משלי א7: " יִרְאַת ה' רֵאשִׁית דָּעַת חָכְמָה וּמוּסָר " ( פירוט), ועוד.

לעומת זאת, אצל עובדי האלילים בראשית כ11: " וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם: כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה וַהֲרָגוּנִי עַל דְּבַר אִשְׁתִּי " ( פירוט): הם מאמינים באלהים (אחד או יותר) אבל לא יראים מפניו כי חושבים שאפשר "לשחד" אותו בקרבנות.

2. פחד יצחק = האירוע שבו יצחק פחד מאד = עקידת יצחק (אבן עזרא פירוש שני) . עקידת יצחק הוכיחה שה' מקדש את החיים ומתנגד לקרבנות אדם, בראשית כב12: " וַיֹּאמֶר 'אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָּה, כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי' " ( פירוט).

לעומת זאת, עובדי האלילים מקדשים את המוות ומקריבים את ילדיהם, דברים יב31: " כִּי כָּל תּוֹעֲבַת ה' אֲשֶׁר שָׂנֵא עָשׂוּ לֵאלֹהֵיהֶם, כִּי גַם אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנֹתֵיהֶם יִשְׂרְפוּ בָאֵשׁ לֵאלֹהֵיהֶם ".

3. אנחנו מקדשים את יצירת החיים, מקום הפריה והרביה, בברית מילה, הנעשית באיבר שבין הירכיים (הירכיים נקראו גם פחדים, איוב מ17: " יַחְפֹּץ זְנָבוֹ כְמוֹ אָרֶז גִּידֵי פחדו[פַחֲדָיו] יְשֹׂרָגוּ "; ראו שבועה בברית-המילה / יהודה רצהבי).

הקבלות

יפתח עלה לשלטון בחבל הגלעד כדי להתמודד עם בני עמון שדרשו לקבל את הגלעד לידם. הוא ניהל ויכוח עם מלך בני עמון מאותו מקום שבו יעקב ולבן כרתו ברית - המצפה בגלעד, שופטים יא11: " וַיֵּלֶךְ יִפְתָּח עִם זִקְנֵי גִלְעָד, וַיָּשִׂימוּ הָעָם אוֹתוֹ עֲלֵיהֶם לְרֹאשׁ וּלְקָצִין, וַיְדַבֵּר יִפְתָּח אֶת כָּל דְּבָרָיו לִפְנֵי ה' בַּמִּצְפָּה ". גם הוא, כמו לבן, הזכיר את האלים של שני הצדדים כשופטים, שופטים יא24: " הֲלֹא אֵת אֲשֶׁר יוֹרִישְׁךָ כְּמוֹשׁ אֱלֹהֶיךָ - אוֹתוֹ תִירָשׁ, וְאֵת כָּל אֲשֶׁר הוֹרִישׁ ה' אֱלֹהֵינוּ מִפָּנֵינוּ - אוֹתוֹ נִירָשׁ ": אם יש לך תלונה כלשהי על הפרת ההסכם - פנֵה לשופטים האחראים לדון במקרה של הפרת הסכם, כלומר לאלים.

אולם, לאחר שהוא מציג היטב את טענותיו, הוא קובע שרק ה' ישפוט, שופטים יא27: " וְאָנֹכִי לֹא חָטָאתִי לָךְ, וְאַתָּה עֹשֶׂה אִתִּי רָעָה לְהִלָּחֶם בִּי! יִשְׁפֹּט ה' הַשֹּׁפֵט הַיּוֹם בֵּין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּבֵין בְּנֵי עַמּוֹן ". אנחנו לא חטאנו, אתה רוצה להילחם בנו בלי שום סיבה, ולכן התלונה עוברת לשופט העליון שידון בהפרת הברית.

וה' שפט, שופטים יא32: " וַיַּעֲבֹר יִפְתָּח אֶל בְּנֵי עַמּוֹן לְהִלָּחֶם בָּם, וַיִּתְּנֵם ה' בְּיָדוֹ ".

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

תגובות