ולא ימחה שמו מישראל

קוד: ביאור:דברים כה6 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

דברים כה6: "וְהָיָה, הַבְּכוֹר אֲשֶׁר תֵּלֵד יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו הַמֵּת, וְלֹא יִמָּחֶה שְׁמוֹ מִיִּשְׂרָאֵל"

כשאדם נפטר בלי בנים, אחיו צריך לשאת את אלמנתו, והבן הבכור אשר תלד לו האלמנה יקום על שם אחיו המת, וכך לא יימחה (יימחק) שמו של האח המת מישראל.

מה משמעות הביטוי יקום על שם-? ואיך הוא יביא לכך שלא יימחה שמו מישראל?

1. המשמעות הפשוטה היא, שהבן ייקרא על שם האח שנפטר (רשב"ם).

2. חכמי המשנה והתלמוד פירשו, שהבן יירש את נחלתו של הנפטר: "יקום על שם אחיו - לנחלה. נאמר כאן שם אחיו, ונאמר להלן על שם אחיהם יקראו בנחלתם. מה שם האמור להלן, לנחלה; אף שם האמור כאן, לנחלה" (ספרי), "יקום על שם אחיו - זה שייבם את אשתו יטול נחלת המת בנכסי אביו" (רש"י), "והיה הבכור אשר תלד - לפי הפשט, הבן הבכור יירש חלק המת... ומפני זה, קרוב היה הדבר שלא יחפוץ האיש לקחת את יבמתו, כדי שתישאר בלא בנים, והוא (עם שאר אחיו אם יש לו אחים) יהיה היורש ובניו אחריו, ולכך קנסה אותו התורה בביזיון, שיהיה הוא וצאצאיו נקראים בית חלוץ הנעל" (שד"ל), "וִיהֵי בּוּכְרָא דְתוֹלִיד יְקוּם בְּאַחְסַנְתָּא עַל שׁוּם אָחוֹי שְׁכִיבָא, וְלָא יִתְמְחֵי שְׁמֵיהּ מִיִּשְרָאֵל" (תרגום ירושלמי).

פירוש זה מסתמך על פסוקים דומים:

3. ויש שפירשו, שהכוונה למצוות פריה ורביה: "וְלא-יִמָּחֶה שְׁמו מִיִּשְׂרָאֵל. שֶׁיִּהְיֶה הַוָּלָד נֶחֱשָׁב אֵצֶל ה' יִתְעַלֶּה קִיּוּם פְּרִיָּה וּרְבִיָּה לַמֵּת, שֶׁהֲרֵי נולַד עַל-יְדֵי קִדּוּשָׁיו שֶׁל מֵת, וְאֵין הַיָּבָם צָרִיךְ לְקַדְּשָׁהּ קִדּוּשִׁין אֲחֵרִים. וְזֶה מָאַס אונֵן בְּשִׂנְאָתו אֶת אָחִיו, וּבִזָּה, וְקָצַף הָאֵל יִתְבָּרַךְ עָלָיו קֶצֶף" (ספורנו). פירוש זה מסתמך על סיפור דומה, שבו נזכר ייבום אבל לא נזכר שם: 

4. ויש שפירשו, שהכוונה לקיום ממשי של האח המת בבנה של אלמנתו: "הכתוב הזה, על דרך האמת, הבטחה, והנה הוא כפשוטו" (רמב"ן) - הפסוק מבטיח, שהאח ימשיך להתקיים, דרך הבן שייוולד: "הענין סוד גדול מסודות התורה בתולדת האדם, ונכר הוא לעיני רואים אשר נתן להם השם עינים לראות ואזנים לשמוע. והיו החכמים הקדמונים קודם התורה יודעים כי יש תועלת גדולה ביבום האח..." (רמב"ן על בראשית לח ח). הכוונה להמשכיות של הגֵנים (ראו: מצוות גנטיות), או המשכיות של הנשמה: "והאי איהו רזא דגלגול" (זוהר במדבר פינחס רטו ב).

מקורות ופירושים נוספים

"מעשה ברבי אברהם בורנשטיין, בעל "אבני נזר", ששמע יהודי מזכיר שם רשע מישראל ומוסיף "ימח שמו וזכרו". פנה אליו רבי אברהם ושאלו: "היודע אתה מה הדין בישראל משמד שמת בלא בנים?" שתק הלה. המשיך הרבי: "הנה הטור ושלחן ערוך פוסקים, שמומר שמת בלא בנים, אשתו חיבת בחליצה (אבן העזר קנז, ה), וחליצה הרי היא במקום יבום, ובמצוה זו אומרת התורה: ’יקום על שם אחיו המת ולא ימחה שמו מישראל’ (דברים כה, ו). ועתה הגע בעצמך: הנה התורה אומרת ’ולא ימחה’, ואלו אתה - הפקח הגדול - פוסק ’ימח שמו’?! אתמהא!". (סה"ת ח"ה)" (הרב אריה קרן).

""והיה הבכור" - גדול האחים הוא מייבם אותה "אשר תלד" - פרט לאילונית שאינה יולדת "יקום על שם אחיו" - זה שייבם את אשתו יטול נחלת המת בנכסי אביו "ולא ימחה שמו" - (שם כד) פרט לאשת סריס ששמו מחוי " (רש"י)

""וטעם והיה הבכור אשר תלד יקום על שם אחיו המת" - איננו כפשוטו שיקראו הבן הראשון בשם המת ראובן או שמעון כמוהו שהרי בבעז נאמר כן (רות ד י) ולא יכרת שם המת מעם אחיו ומשער מקומו ולא קראו אותו מחלון אבל הכתוב הזה על דרך האמת הבטחה והנה הוא כפשוטו וסמכו בו רבותינו (ספרי קנו יבמות כד) מדרש שיהא גדול האחים מיבם ושהאילונית אינה מתיבמת וכן אשת הסריס ששמו מחוי וזה כולו אסמכתא כי האילונית ואשת הסריס מגופיה דקרא נפקי" (רמב"ן)

"והיה הבכור אשר תלד. יכול אם היה שמו יוסי, יקרא שמו "יוסי"; יוחנן, יקרא שמו "יוחנן"? ת"ל יקום על שם אחיו (מ"מ) [ולא על שם אחי אביו]. א"כ למה נאמר והיה הבכור ? מלמד שמצוה על הגדול ליבם.

אשר תלד. פרט לאילונית שאינה ראויה לילד.

יקום על שם אחיו. (ולא על שם אחי אביו.) [ לנחלה. נאמר כאן " שם אחיו ", ונאמר להלן " על שם אחיהם יקראו בנחלתם ". מה " שם " האמור להלן, לנחלה; אף " שם " האמור כאן, לנחלה].

המת. לפי שנאמר להלן, אשת אחד מתיבמת ולא אשת שנים. מנין מת ראשון - ייבם שני, מת שני - ייבם שלישי? ת"ל " המת " " המת " ריבה הכתוב.

ולא ימחה שמו מישראל. פרט (לסריס) [לאשת סריס] ששמו מחוי.

" (ספרי)

מאמרים מאתר ויקיטקסט:

תגובות