לא לך עוזיהו להקטיר

קוד: ביאור:דברי הימים ב כו18 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ספר דברי הימים מתאר את עוזיהו מלך יהודה כמלך טוב, שבדרך-כלל עשה הישר בעיני ה', וה' עזר לו בכל מעשיו. אולם בסוף התיאור נאמר:

דברי הימים ב כו16: "וּכְחֶזְקָתוֹ, גָּבַהּ לִבּוֹ עַד לְהַשְׁחִית, וַיִּמְעַל בה' אֱלֹהָיו, וַיָּבֹא אֶל הֵיכַל ה' לְהַקְטִיר עַל מִזְבַּח הַקְּטֹרֶת"

דברי הימים ב כו17: "וַיָּבֹא אַחֲרָיו עֲזַרְיָהוּ הַכֹּהֵן, וְעִמּוֹ כֹּהֲנִים לה' שְׁמוֹנִים בְּנֵי חָיִל"

דברי הימים ב כו18: "וַיַּעַמְדוּ עַל עֻזִּיָּהוּ הַמֶּלֶךְ, וַיֹּאמְרוּ לוֹ: לֹא לְךָ עֻזִּיָּהוּ לְהַקְטִיר לה', כִּי לַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן הַמְקֻדָּשִׁים לְהַקְטִיר; צֵא מִן הַמִּקְדָּשׁ, כִּי מָעַלְתָּ, וְלֹא לְךָ לְכָבוֹד מה' אֱלֹהִים"

דברי הימים ב כו19: "וַיִּזְעַף עֻזִּיָּהוּ, וּבְיָדוֹ מִקְטֶרֶת לְהַקְטִיר; וּבְזַעְפּוֹ עִם הַכֹּהֲנִים, וְהַצָּרַעַת זָרְחָה בְמִצְחוֹ לִפְנֵי הַכֹּהֲנִים בְּבֵית ה' מֵעַל לְמִזְבַּח הַקְּטֹרֶת"

החטא

עוזיהו חטא כשנכנס להקטיר קטורת, שהיא תפקידם הבלעדי של הכהנים בני אהרן, כמו שנאמר בתורה לאחר פרשת קורח, במדבר יז5: "זִכָּרוֹן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, לְמַעַן אֲשֶׁר לֹא יִקְרַב אִישׁ זָר אֲשֶׁר לֹא מִזֶּרַע אַהֲרֹן הוּא לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לִפְנֵי ה', וְלֹא יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' בְּיַד מֹשֶׁה לוֹ" (פירוט). ומדוע זה כל-כך חשוב שרק הכהנים בני אהרן יקטירו קטורת?

1. יש אומרים, שהמגבלה הזאת היא חלק מעיקרון הפרדת הרשויות: הקטורת מייצגת את הסמכות הרוחנית, ויש לוודא שהיא תהיה נפרדת ממוקדי סמכות אחרים. בפרט, יש לוודא שהמלך לא יוכל להקטיר קטורת, על-מנת שלא יחזיק בידיו יותר מדי סמכויות (אמנון שפירא, דמוקרטיה ראשונית במקרא, פרק יא)

2. יש אומרים, שהקטרת הקטורת היא זכות שה' נתן לאהרן, וממנו - ירושה לבניו עד עולם, וכל מי שמקטיר קטורת, שאינו מזרע אהרן, גוזל מהם את זכותם: "על עשרה דברים נגעים באים... ועל הגוזל את שאינו שלו, מעוזיהו, דכתיב "ויהי המלך עוזיהו מצורע עד יום מותו"..." (ויקרא רבה יז ג). ולכן מעשהו של עוזיהו נקרא מעילה = שימוש בדבר קודש למטרת חול.

3. ויש אומרים, שהקטרת הקטורת היא זכות הנתונה ליראי ה' בלבד, ראו שמואל ב ח18: "וּבְנֵי דָוִד כֹּהֲנִים הָיוּ" (פירוט); אילו עוזיהו היה ירא ה', היה רשאי להקטיר, אבל מכיוון ש"גבה ליבו עד להשחית, וימעל בה' אלהיו", הוא איבד את זכותו. לפי פירוש זה, מעשהו של עוזיהו לא נקרא "מעילה"; עוזיהו מעל עוד קודם לכן (לא כתוב מה בדיוק עשה), ולכן אחר-כך, כשנכנס להקטיר, אמרו לו הכהנים שאינו ראוי לכך.

המניע

1. ע"פ הפשט, עוזיהו פעל בזדון, מתוך גאוה ו גובה לב: "על עשרה דברים נגעים באים... ועל גסות הרוח דכתיב ובחזקתו גבה לבו עד להשחית וימעל בה' אלהיו" (ויקרא רבה יז ג).

2. אך ע"פ רש"י הוא פעל בשגגה: ""וימעל בה' אלהיו" - כאן נופל לומר מעילה כי בשגגה עשה דוגמא (ויקרא ה') נפש כי תמעול מעל וחטאה בשגגה "ויבא אל היכל ה'" - שאמר נאה למלך לשרת למלך הכבוד" (רש"י), וע"פ המדרש, השגגה נבעה מביטול תורה: "שלשה נזקקו לאדמה ונעשו חולין, אלו הן קין נח ועוזיה... בעוזיה כתיב (דברי הימים ב, כו י) כי אוהב אדמה היה, שהיה מלך והפקיר עצמו לאדמה ולא נזקק לתורה, יום אחד נזקק לבית הועד, אמר להם במה אתם עוסקין אמרו לו בהזר הקרב יומת (במדבר, א), אמר להם עוזיה הקב"ה מלך ואני מלך נאה למלך לשמש פני מלך ולהקטיר לפניו, מיד ויבא אל היכל ה' להקטיר על מזבח הקטרת... מי גרם לו זו? שבטל מן התורה והפקיר עצמו לאדמה" (מדרש תנחומא נח יג).

מקורות ופירושים נוספים

מאבק בין המלך לכהנים היה גם בימי בית שני, "ינאי המלך, רב לך כתר מלכות, הנח כתר כהונה לזרעו של אהרן" (בבלי קידושין סו.).

גבה לב - פסוקים נוספים

חטא נדב ואביהוא, ואנשים נוספים שנענשו על כך שחרגו מתפקידם

גבה לב חיובי - בדרכי ה'

בשנת מות המלך עזיהו

זעף מלך בספר משלי

ועל ה' יזעף ליבו

ארץ המוריה

"כל קללות שקילל דוד את יואב - נתקיימו בזרעו של דוד... מצורע - מעוזיהו..." (בבלי סנהדרין מח ב)


תגובות