איך מוצאים שכל?

קוד: ביאור:משלי ג4 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי ג3-4: "חֶסֶד וֶאֱמֶת אַל יַעַזְבֻךָ: קָשְׁרֵם עַל גַּרְגְּרוֹתֶיךָ, כָּתְבֵם עַל לוּחַ לִבֶּךָ. וּמְצָא חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב בְּעֵינֵי אֱלֹהִים וְאָדָם."

אנחנו מכירים את הביטוי "מצא חן בעיני-", אבל בפסוק זה נאמר לא רק ומצא חן אלא גם ושכל טוב; מה המשמעות של "מצא שכל טוב בעיני-"?

1. כשאומרים שאדם א מצא חן בעיני אדם ב, הכוונה, שבעיני אדם ב, אדם א מצא חן; כלומר, ב רואה את א במחשבתו כאדם שיש לו חן (בעיני- = במחשבתו של-); כלומר, ב תופס את א כאדם חינני, חביב ואהוב.

הפסוק "ומצא חן... בעיני אלהים ואדם" מלמד, שמי שעושה חסד ואמת, או זוכר את מעשי החסד והאמת שעשו איתו, זוכה שגם ה' וגם בני-אדם רואים אותו וחושבים עליו כאדם נאה ואהוב.

לפי אותו היגיון, כשאומרים שאדם א מצא שכל טוב בעיני אדם ב, הכוונה שבעיני אדם ב, אדם א מצא שכל טוב; כלומר, ב רואה את א במחשבתו כאדם שיש לו שכל טוב; כלומר, ב תופס את א כאדם חכם ומוצלח (שכל = הצלחה מתוך חכמה).

והפסוק "ומצא... שכל טוב בעיני אלהים ואדם" מלמד, שמי שעושה חסד ואמת, או זוכר את מעשי החסד והאמת שעשו איתו, זוכה שגם ה' וגם בני-אדם רואים אותו וחושבים עליו כאדם חכם ומוצלח.

2. ויש שקראו את הפסוק "ומצא חן בשכל טוב" (ע"פ דעת מקרא), כלומר, מי שעושה חסד ואמת בשכל טוב, בצורה מושכלת ומוצלחת, יזכה למצוא חן; כמו ב משלי יג15: "שֵׂכֶל טוֹב יִתֶּן חֵן, וְדֶרֶךְ בֹּגְדִים אֵיתָן".

תגובות