מבנה משלי כב

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק כב    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   סיכום 
פרק כב

 דקויות

פסוקים 1-16

החצי הראשון של הפרק - עד פסוק 16 - שייך לקובץ השני בספר משלי, שבו כל פסוק עומד בפני עצמו. אולם ניתן לזהות בו זוגות של פסוקים מקבילים, וייתכן שיש לפרשם יחד.

א. פסוק 1 "נִבְחָר שֵׁם מֵעֹשֶׁר רָב, מִכֶּסֶף וּמִזָּהָב חֵן טוֹב" (פירוט) לעומת פסוק 4 "עֵקֶב עֲנָוָה יִרְאַת ה', עֹשֶׁר וְכָבוֹד וְחַיִּים" (פירוט) - כבוד חשוב יותר מעושר, אבל הענו הוא ירא ה' וזוכה לשניהם.

ב. פסוק 2 "עָשִׁיר וָרָשׁ נִפְגָּשׁוּ, עֹשֵׂה כֻלָּם ה'" (פירוט) לעומת פסוק 7 "עָשִׁיר בְּרָשִׁים יִמְשׁוֹל, וְעֶבֶד לֹוֶה לְאִישׁ מַלְוֶה" (פירוט) - הראשון מתאר מצב רצוי והשני מצב מצוי.

ג. פסוק 9 "טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ, כִּי נָתַן מִלַּחְמוֹ לַדָּל" (פירוט) לעומת פסוק 16 "עֹשֵׁק דָּל לְהַרְבּוֹת לוֹ, נֹתֵן לְעָשִׁיר - אַךְ לְמַחְסוֹר" (פירוט) - השני מתאר שני ניגודים של הראשון: לוקח מהדל (לעומת נותן לדל) ונותן לעשיר (לעומת נותן לדל).

ד. פסוק 6 "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ - גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה" (פירוט) לעומת פסוק 15 "אִוֶּלֶת קְשׁוּרָה בְלֶב נָעַר - שֵׁבֶט מוּסָר יַרְחִיקֶנָּה מִמֶּנּוּ" (פירוט) - לפי חלק מהפירושים, הראשון מתאר בעיה - כשמאפשרים לנער ללכת בדרכו הרעה הוא לא יסור ממנה לעולם. והשני מתאר פתרון - חינוך תקיף מגיל צעיר.

האם תוכלו למצוא זוגות נוספים של פסוקים מקבילים בפרק?

פסוקים 17 והלאה

בפסוק 17 מתחיל הקובץ השלישי בספר משלי - קובץ "דִּבְרֵי חֲכָמִים", שבו שלמה אוסף את דבריהם של חכמים אחרים המחזקים את דעתו; ראו במבוא ובפירושנו על פסוק 17. לגבי מבנה הקובץ, ראו פירושנו על פרק כג.

 פרק כב    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות