חוק חינוך חובה

קוד: ביאור:משלי כב15 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי כב15: "אִוֶּלֶת קְשׁוּרָה בְלֶב נָעַר, שֵׁבֶט מוּסָר יַרְחִיקֶנָּה מִמֶּנּוּ"

בליבו של כל נער ישנה איוולת (שטחיות), וכדי להרחיק אותה ממנו צריך להשתמש בשבט מוסר, להכריח אותו לשבת וללמוד.

עצות

הפסוק תומך בחוק חינוך חובה:

איוולת = שטחיות.   איוולת קשורה בלב נער = הנער אינו בהכרח אויל, אבל האיוולת קשורה אל ליבו מבחוץ, ויש לו נטיה להזניח את הלימודים.

שבט = משל למשמעת;   מוסר = ייסורים וכפיה;   שבט מוסר ירחיקנה ממנו = כדי להרחיק את האיוולת מלב הנער, לפעמים אין ברירה וצריך להכריח אותו לשבת וללמוד - כלומר להטיל עליו חוק חינוך חובה.

"בלב הנער קשורה אולת בהתחלת ענינו, כי מפני היותו נבהל ונחפז לעשות מה שיחפוץ - לא ידרוך בעניניו בסבות הנאותות, ולא יתיישב להתבונן מה שראוי לעשות ומה שראוי שיתרחק ממנו. אך שבט מוסר ירחיק מהנער האולת הזאת, ולזה ראוי לאדם ליסר בנו בתחלת ענינו, כי אז יוכל להקנותו מוסר" (רלב"ג).

הקבלות

שבט מוסר (כפיה) יכול להועיל רק על נער:

  • משלי כב6: "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ, גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה" (פירוט)
על אדם בוגר זה כבר לא פועל, שהרי:
  • משלי טו5: "אֱוִיל יִנְאַץ מוּסַר אָבִיו, וְשֹׁמֵר תּוֹכַחַת יַעְרִם" (פירוט)
  • משלי כז22: "אִם תִּכְתּוֹשׁ אֶת הָאֱוִיל בַּמַּכְתֵּשׁ בְּתוֹךְ הָרִיפוֹת בַּעֱלִי - לֹא תָסוּר מֵעָלָיו אִוַּלְתּוֹ" (פירוט).

כך פירש מלבי"ם: "אולת קשורה בלב נער... הגם כשתהיה האולת אצל הגדול בשנים יעשה שורש במעמקי לבבו ואי אפשר להפרידו ממנו, כמ"ש "אויל ינאץ מוסר אביו", "אם תכתוש את האויל וגו'", אבל בלב נער עדיין לא מצאה האולת שורש במעמקי לבבו בפנים, רק היא קשורה בלבו, כקושר דבר אל דבר על ידי חוט או משיחה, שאם ינתק החוט הקושר אותם יסור הקשר, כן האולת הוא אצלו דבר חיצוני, רק קשורה בו, ועל ידי שבט מוסר ירחיקנה ממנו" (מלבי"ם).

במדרש נמצא רעיון דומה לגבי הפסוק המקביל בתחילת הפרק (פסוק 6): "אם חנכת בנך עד שהוא נער בדברי תורה, הוא מתגדל בהם והולך" (רבי אליעזר, מדרש משלי (בובר)).

http://tora.us.fm/tnk1/ktuv/mjly/mj-22-15.jpg

לגבי שבט מוסר, פירשו חכמי המדרש: "שבטא של תורה מסירה ממנו, אם זכה אדם לשבט מוסר הרי מוטב, ואם לאו - הרי מלקות בית דין. הוא דאמר מתלא: "לחכימא ברמיזא, לשטיא בכורמיזא". אם זכה אדם - הרי שבטא של תורה, ואם לאו - הרי שבט מלכות" (רבי זבידא, מדרש משלי (בובר)).

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • במס' שמחות ב,ד-ו: ... והוא שאמר דוד ע"ה "במה יזכה נער" וגו' (תהלים קיט, ט), ומפני זה יזהיר שלמה תמיד להוכיח את הנער בשבט מוסר, הוא שאמר " אולת קשורה בלב נער שבט מוסר ירחיקנה ממנו" (משלי כב, ... (cache)
  • Yeshiva.org.il- ושם אתנו נער עברי: אלא פירש "מתנות כהונה" (ב"ר פרשה פט) שהזכירו במדרש המקביל (במד"ר יד, ו) את הפסוק " אולת קשורה בלב נער" (משלי כב, טו). והוא כנוי לכל מי ש"עושה מעשה נערות". הוא מלשון ... (cache)
  • Yeshiva.org.il- משלי פרק כב: ... ויסלף דברי בגד: (יג) אמר עצל ארי בחוץ בתוך רחבות ארצח: (יד) שוחה עמקה פי זרות זעום יהוה יפול (יפל) שם: (טו) אולת קשורה בלב נער שבט מוסר ירחיקנה ממנו: (טז) עשק דל להרבות ... (cache)
  • מוסר מופיע בפרויקט השו"ת המקוון ג€“ מאגר ספרות תורנית ושו"ת 14 | Responsa: סימן טו [ טו ] אולת קשורה בלב נער שבט מוסר ירחיקנה ממנו. אמר ר' זבידא שבטא של תורה מסירה ממנו, אם זכה אדם לשבט מוסר הרי מוטב, ואם לאו הרי מלקות בית דין, הוא דאמר מתלא ... (cache)
  • שיעורים 18-19:: אולת קשורה בלב נער שבט מוסר ירחיקה ממנו, יאמר אפילו כשתהיה האולת דבקה בלב הנער וקשורה שם בשכבר הורגל בה ימים רבים אל תתייאש ותאמר אין לו תקנה, כי מאחר שהוא נער ... (cache)
  • ספר דרך עץ חיים: וזה סוד (משלי כב טו): "אולת קשורה בלב נער ". אך באותו הזמן העוונות אינם נחשבים, והתורה אדרבה היא חשובה יותר, והוא ענין הבל פיהם של תינוקות, וההבל משבית הסיטרא אחרא לגמרי, ... (cache)
  • יחסי אבות ובנים בספר משלי: מלבד הפתגמים הפונים אל הבן, ישנם במשלי פתגמים המופנים אל האב ומייעצים לו כיצד ינהג בחינוך בנו. דרך נאותה היא השימוש ב"שבט". "אולת קשורה בלב נער שבט מוסר ירחיקנה ממנו". ... (cache)
  • חושך שבטו שונא בנו, ואוהבו שיחרו מוסר: כב, טו: אולת קשורה בלב נער שבט מוסר ירחיקנה ממנו.... (cache); קטן: 'חושך שבטו שונא בנו, ואהבו שחרו מוסר' [690], וכי יש אדם ששונא בנו, אלא מתוך שאין מוכיחו על התורה והחכמה ... (cache)
  • , הצעות לשיפור החינוך לפי החלטות בכנסת: אולת קשורה בלב נער שבט מוסר ירחיקנה ממנו. כב, 15. השאלה היא שאלה כפולה: מה הגורמים לכך שיש אלימות, וכשיש אלימות ג€“ כיצד מתמודדים איתה. תחת גערה במבין מהכות כסיל ... (cache)
  • שדים / שמואל נחום כהנובסקי: אבל אולת קשורה בלב נער לא על נקלה תמוש ממנו! שנית נפלתי ביד הדמיון! הלילה היה אחד מלילי טבת, הקור היה אז כאש אוכלה, פני שמים נראו אז בעיני כיריעת משי במראה תכלת ... (cache)
  • בשבילי התנ"ך: וכן הקטן: אולת קשורה בלב נער, וכן העבד, לבו אל אדונו בלבד. הרשעים הם ברשות לבם: אמר נבל בלבו, ויאמר עשו בלבו, ויאמר ירבעם בלבו, ויאמר המן בלבו. אבל הצדיקים לבם ברשותם, ... (cache)
  • מניעת ענישה גופנית של ילדים- האתגר של זכויות הילד: הד לגישה המצדדת בענישה גופנית נמצא גם בפסוקים אחרים בספר משלי, דוגמת: "יסר בנך ויניחך, ויתן מעדנים לנפשך" (משלי כט, יז); "אולת קשורה בלב נער, שבט מוסר ירחיקנה ממנו" ... (cache)
  • פלא יועץ: לכן יזהר האדם להתנהג עם בניו בתוכחת מגלה מאהבה מסתרת, הכל לפי מה שהוא הבן: בקטנותו אולת קשורה בלב נער, שבט מוסר ירחיקנה ממנו (שם כב טו); אבל יזהר האב שלא להתאכזר ...
  • שמואל א: ומוצא אני מר ממות את האשה אשר היא מצודים וחרמים לבה. ויקם אישה וילך אחריה לדבר על לבה. וכן הקטן: אולת קשורה בלב נער,. וכן העבד, לבו אל אדונו בלבד. הרשעים הם ברשות לבם: ...
  • מעשה אלפס: תולדות וזכרונות / בן-ציון אלפס: אמנם אולת קשורה בלב נער ותקפה עלי התאוה לצחוק ובפחדי להזמין את חבירי לביתי כדרכי תמיד, עליתי אל הקומה השלישית וצחקתי שם עם חבירי עד השעה העשירית בלילה, אח"כ ירדתי ... (cache)
  • ילקוט שמעוני - שמואל: וכן הקטן אולת קשורה בלב נער, וכן העבד לבו אל אדונו בלבד. הרשעים הם ברשות לבם אמר נבל בלבו, ויאמר עשו בלבו, ויאמר ירבעם בלבו, ויאמר המן בלבו. אבל הצדיקים לבם ברשותם ... (cache)
  • תרבות מופיע בפרויקט השו"ת המקוון ג€“ מאגר ספרות תורנית ושו"ת 14...: לימוד המוסר לבנים, וקושי תרבות רעה וצריך לימוד והנהגה טובה להביא האדם לטבע האנושי, ובלי לימוד אי אפשר, כי אולת קשורה בלב נער ושבט מוסר ירחיקנה ממנו (משלי כב טו), וכתיב ... (cache)
  • ילקוט שמעוני - חקת: דבר אחר קח את המטה זה שאמר הכתוב אולת קשורה בלב נער אלו ישראל שנאמר כי נער ישראל ואוהבהו שהיו מכעסין בכל שעה לפני הקב"ה, ומי מרחיק אותה מהם שבט מוסר ירחיקנה ממנו, ... (cache)
  • סוד המרכבה דמות אדם והיחוד: ... עד שכל הנשמות יתוקנו לזה, להיות משיגים את שרשם, ועושים העבודה הזאת כנ"ל, והוא בסוד " אולת קשורה בלב נער שבט מוסר ירחיקנה ממנו" שהתוכחות מרחיקים המניעה, וגורמים לקבל ... (cache)
  • WOMEN'S ISSUES: Nov 4, 2007 ... וכן הקטן אולת קשורה בלב נער וכן העבד לבו אל אדונו בלבד. 2. זית רענן. (. מגן אברהם.) (at the bottom of the std. Yalkut.): הנשים עם הקטנים. -. פירוש לענין מ ...
  • אוצר המשלים והפתגמים / ישראל חיים טביוב: אולת קשורה בלב נער, שבט מוסר ירחיקנה ממנו (שם כ"ב, טו). 65. אומה זו משולה לעפר ומשולה לכוכבים: כשהם יורדים ג€“ יורדים עד עפר, וכשהם עולים ג€“ עולים םעד לכוכבים (מגילה טז.). ...
  • פרשת נשא: נער, שהוא שוטה, כמה דתימא (משלי כב): אולת קשורה בלב נער. עברי, שונא. עבד, שאינו ראוי למלכות. אעפ"כ לא ידע יוסף אותו דבר רע, כלומר שלא נגע בו הדבר שמלך, (קהלת ח): ועת ... (cache)
  • more "אולת קשורה בלב נער ":
  • 'חושך שבטו שונא בנו'? / הרב נריה גוטל: ולא רק המקבילה, גם ההשוואה מלמדת על כך, כדברי שלמה עצמו, שם כב, טו: "אולת קשורה בלב נער שבט מוסר ירחיקנה ממנו "; ושם כג, יג: "אל תמנע מנער מוסר כי תכנו בשבט לא ימות" ... (cache)
  • ֳ÷"ֳ´ (ֳ«ֳ´"ֳ±) 1801/04: לעניין זה: "שבט" אינו בהכרח מקל. פירושו האפשרי הוא גם הצלפת מוסר, בשבט הפה והלשון: "שמע בני מוסר אביך", כפשט הכתוב: "איוולת קשורה בלב נער, שבט מוסר ירחיקנה ממנו" (משלי ... (cache)
  • LawForums ג€“ ענישה גופנית של ילדים על ידי הוריהם ג€“ עמדת בימ"ש: 11 מאי 2009 ... אם אין בכך די, הרי שבא פסוק אחר מספר משלי ומוכיח שב"שבט המוסר" עסקינן, כפי שנכתב: "אוולת קשורה בלב נער, שבט מוסר ירחיקנה ממנו" (משלי, כב, טו): וכן מצינו ... (cache)
  • more "שבט מוסר ירחיקנה ממנו ":

תגובות