יתר שאת ויתר עז

קוד: יתר שאת ויתר עז בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אביתר כהן

אל:

כבר כתבתי ששמו של יתרו נגזר כנראה מלשון יתר (ענף)
על פי השם הערבי שלו שועיב (סעיף)
לשועיב / סעיף / ענף / יתר יש גם משמעות של קבוצה / משפחה
לענף (יתר / סעיף) יש שם נוסף: שרך (שרכים)
השרך / סרך הוא מקור השם של מגילת הסרכים, ממגילות מדבר יהודה (סרך = קובץ, קבוצה, משפחה)
כמו כן נראה שיתר (ענף) ויתר (יותר) ממוצא אחד שכן בארמית-סורית יתר (יותר) = שרך (שרכא)
--
שרך / שררך מפורש כטבור, אבל אולי פירושו חבל - הטבור
שיר השירים ז3: "שררך אגן הסהר אל יחסר המזג בטנך ערמת חטים סוגה בשושנים"
יחזקאל טז4: "ומולדותיך ביום הולדת אתך לא כרת שרך ובמים לא רחצת למשעי והמלח לא המלחת והחתל לא חתלת"
גם ליתר יש משמעות של חבל (הכינו את החבלים מענפים לחים)
שופטים טז7: "ויאמר אליה שמשון אם יאסרני בשבעה יתרים לחים אשר לא חרבו וחליתי והייתי כאחד האדם"
--
המלה משפחה היא כנראה מלשון שפח (ספיח, נספח) - יתר (נוסף)
יתכן שהשפחה (אמה, משרתת) נקראה כך בגלל שהיא הייתה נספחת למשפחה ולא חלק ממנה..
--
שבט (מטה)    ->   משפחה (ענף)     ->   בית     ->   גבר
יהושע ז 18-14:                ונקרבתם בבקר לשבטיכם
והיה השבט אשר ילכדנו    ה'  יקרב             למשפחות
והמשפחה   אשר ילכדנה ה' תקרב               לבתים
והבית          אשר ילכדנו    ה'    יקרב         לגברים.
והיה הנלכד בחרם ישרף באש אתו ואת כל אשר לו
כי עבר את ברית ה' וכי עשה נבלה בישראל.
וישכם יהושע בבקר
ויקרב את ישראל לשבטיו               וילכד שבט יהודה.
ויקרב את משפחת יהודה                וילכד את משפחת הזרחי
ויקרב את משפחת הזרחי לגברים     וילכד זבדי.  { = כנראה טעות סופרים, צריך להיות לבתים }
ויקרב את ביתו לגברים                   וילכד עכן בן-כרמי בן-זבדי בן-זרח למטה יהודה.
--
דברי הימים א ב7-3: בני יהודה ער ואונן ושלה שלושה נולד לו מבת-שוע הכנענית
ויהי ער בכור יהודה רע בעיני ה' וימיתהו.
ותמר כלתו ילדה לו את-פרץ ואת- זרח כל-בני יהודה חמשה. בני-פרץ חצרון וחמול.
ובני זרח זמרי {= הוא כנראה זבדי } ואיתן והימן וכלכל ודרע כלם חמשה.
{ובן זמרי כרמי} ובני כרמי עכר {= נקרא גם עכן } עוכר ישראל אשר מעל בחרם.
--
יתכן שגם בית מלשון בת / בן = ענף / סעיף
אבן עזרא בראשית מט כב: בן פורת יוסף. בן כמו סעיף והוא לשון נקבה. וכן ועל בן אמצת לך.
תהלים פ טז: וכנה אשר-נטעה ימינך ועל- בן אמצתה לך:
--
הענפים שימשו להכנת שוטים / סרבים
מלכים א יב11: "ועתה אבי העמיס עליכם על כבד ואני אוסיף על עלכם אבי יסר אתכם בשוטים ואני איסר אתכם בעקרבים "
יחזקאל ב6: "ואתה בן אדם אל תירא מהם ומדבריהם אל תירא כי סרבים וסלונים אותך ואל עקרבים אתה יושב
מדבריהם אל תירא ומפניהם אל תחת כי בית מרי המה"
בארמית סורית משפחה נקראת סרב..
--
הקשר בין משפחה לעץ השתמר עד היום..
כשרוצים להכין שושלת משפחתית קוראים לזה עץ משפחה / עץ שורשים / אילן שורשים..

תגובות