מי עלה שמיים?

קוד: ביאור:משלי ל4 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי ל4: "מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד? מִי אָסַף רוּחַ בְּחָפְנָיו? מִי צָרַר מַיִם בַּשִּׂמְלָה? מִי הֵקִים כָּל אַפְסֵי אָרֶץ? מַה שְּׁמוֹ וּמַה שֶּׁם בְּנוֹ, כִּי תֵדָע?"

מי מבני-האדם עלה עד ה שמים וירד בחזרה לארץ?

מי מבני-האדם אסף רוח -סערה, החזיק אותה בחופניו (כפות ידיו) ושילח אותה על-פי רצונו?

מי מבני-האדם צרר מים בבד נקוב כמו שמלה מבלי שהם יזלו החוצה?

מי מכם הקים (העמיד) את כל אפסי (קצות) הארץ (היבשת) במקומם כך שלא יישטפו במים?

מה שמו של האדם שהצליח לעשות זאת, ומה שם בנו?

כי אם אתה כל-כך חכם, בוודאי תדע!

עצות

1. ע"פ הפשט, השאלות בפסוק הן שאלות רטוריות שהתשובה עליהן שלילית, והמסר הוא שיש להצטנע ולא לחשוב שאנחנו שווי-ערך לה'.

המסר מתייחס בפרט לידע האנושי על הבריאה והעולם, שיש להתייחס אליו בעירבון מוגבל. השאלות בפסוק 4 רומזות לה' (ע"פ דעת מקרא):   חוקי הטבע שלו מנהיגים באותו אופן את השמיים ואת הארץ (וגם מלאכיו עולים לשמים ויורדים לארץ, בראשית כח12: "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה, וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ" (פירוט));   הוא אוחז ברוח באטמוספירה הצמודה לכדור הארץ ואינה מתפזרת לחלל (וגם מלאכיו דומים לרוחות, תהלים קד4: "עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת, מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט");   הוא הקווה את המים אל מקום אחד, ואוסף את המים בעננים (איוב כו8: "צֹרֵר מַיִם בְּעָבָיו, וְלֹא נִבְקַע עָנָן תַּחְתָּם");   הוא מקים את כל קצות הארץ - כשכדור הארץ מסתובב, בכל פעם ארץ אחרת קמה משנתה. או שהכוונה ליבשות (בראשית א10: "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ"), שה' מקים, מעמיד את קצותיהן כך שלא יישטפו במים (כמו תהלים כד1-2: "לה' הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ, כִּי הוּא עַל יַמִּים יְסָדָהּ וְעַל נְהָרוֹת יְכוֹנְנֶהָ" (פירוט)).   מכיוון שרק ה' יכול לעשות דברים אלו, יש לקבל את עדותו לגבי בריאת העולם.

אגור מצהיר על עצמו, שביחס לשאלות הנצחיות של הבריאה, כל חכמתו ובינתו נחשבות כאין וכאפס; הוא לא יכול לדעת משכלו מאיפה בא החומר שממנו נברא העולם, מאיפה נוצר כוח הכובד, וכו'; ולכן הוא מציע לסמוך רק על אמרת ה' שנכתבה בתורה, בספר בראשית (ע"פ מלבי"ם ופרופ' יהודה אייזנברג).

2. אולם, חז"ל פירשו את הפסוק, באופן מפתיע, כשאלות שהתשובה עליהן חיובית! 

אכן, היה בן-אדם שהצליח לעשות את כל ארבעת הדברים המתוארים בפסוק זה - והוא משה רבנו: הוא עלה לשמים להביא את התורה וירד, וכן פיזר אפר על כל ארץ מצרים (במכת השחין) כאילו הוא שולט ברוח, קרע את ים סוף והעמיד את המים כאילו הם בצרור, והקים את מחנה ישראל - מחנה של שש מאות אלף איש - בכל אפסי ארץ - גם באמצע המדבר.

גם כאן אפשר לראות מסר של ענוה - לגבי המצוות הכתובות בתורת משה, שיש לקיים אותן כפי שהן בלי התחכמויות (ע"פ רש"י ומצודת דוד, ודומה לזה פירש הגר"א).

אולם אפשר לראות בפירוש גם מסר שונה, מסר של אתגר, לפיו האדם אכן יכול להתעלות ולהגיע לרמות גבוהות בלי גבול, אם יילך בדרך החכמה.

וכן פירשו חז"ל על משה רבנו גם את משלי כא22: "עִיר גִּבֹּרִים עָלָה חָכָם, וַיֹּרֶד עֹז מִבְטֶחָה" (פירוט).

הקבלות

צרור החיים / אורנה ליברמן

"מִי צָרַר מַיִם בַּשִּׂמְלָה, מִי הֵקִים כָּל אַפְסֵי אָרֶץ?"

המים צרורים בעננים כבדים, המכילים אותם כבגד שלא ייקרע:

איוב כו8: "צֹרֵר מַיִם בְּעָבָיו, וְלֹא נִבְקַע עָנָן תַּחְתָּם"

אותם עננים, שכמוהם כלבוש, כולאים גם את מי הים המבעבעים, כדי שלא יתפרץ, תוך שחיתולי ערפל וסכרי סלעים חוגרים אותו מכל עבר ומשלימים את מלאכת הצרירה:

איוב לח8-11: "וַיָּסֶךְ בִּדְלָתַיִם יָם, בְּגִיחוֹ מֵרֶחֶם יֵצֵא; בְּשׂוּמִי עָנָן לְבֻשׁוֹ, וַעֲרָפֶל חֲתֻלָּתוֹ. וָאֶשְׁבֹּר עָלָיו חֻקִּי, וָאָשִׂים בְּרִיחַ וּדְלָתָיִם; וָאֹמַר עַד פֹּה תָבוֹא וְלֹא תֹסִיף, וּפֹא יָשִׁית בִּגְאוֹן גַּלֶּיךָ".

מֵי השמים ומֵי התהום כמו עטופים ומכוסים בשמלה. סבך נחשולי המוות המפותלים והאפלים, המשתוללים בחמת זעם, המסתערים, המתגבהים – כוחות הטומאה ההרסניים, נצררו לצרור חיים סדור ומהודק – כוחות הבריאה הברה, הרוגעת והצחורה.

מי הישועה, הצרורים בשמלה, מופיעים, ערב יציאת מצרים, בדמות הבצק, שלא יוכל להחמיץ, הנישא, גם הוא, צרור בשמלה, על שכמם של היוצאים מכלאם, מקרבי התנין: 

שמות יב34: "וַיִּשָּׂא הָעָם אֶת בְּצֵקוֹ טֶרֶם יֶחְמָץ, מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם עַל שִׁכְמָם" (משארותם = כלי עץ שבהם מחמיצים את הבצק).

כל אחד ואחד מהיוצאים מעבדות לגאולה, מטומאת מצרים לטהרת ציון, נושא על שכמו את סמל התוהו שהפך לבריאה:
  • הח מץ המותסס בשמריו הוא גלגולם המוצק של מי התוהו המבעבעים, התופחים, המתפשטים, האלימים (חמץ/חמס) – נחלי בליעל (שמואל ב כב5: "כִּי אֲפָפֻנִי מִשְׁבְּרֵי מָוֶת, נַחֲלֵי בְלִיַּעַל יְבַעֲתֻנִי").
  • ה מצ ה הרדודה היא גילומם של המים הרגועים, העורגים לבוראם, המצומצמים (מצה/צמק) – פלג אלהים (תהלים סה10: "פָּקַדְתָּ הָאָרֶץ וַתְּשֹׁקְקֶהָ, רַבַּת תַּעְשְׁרֶנָּה; פֶּלֶג אֱלֹהִים מָלֵא מָיִם, תָּכִין דְּגָנָם, כִּי כֵן תְּכִינֶהָ").

שאול, שאבי סבו נקרא צְרוֹר (שמואל א ט1: "וַיְהִי אִישׁ מבן-ימין[מִבִּנְיָמִין] וּשְׁמוֹ קִישׁ בֶּן אֲבִיאֵל בֶּן צְרוֹר בֶּן בְּכוֹרַת בֶּן אֲפִיחַ בֶּן אִישׁ יְמִינִי גִּבּוֹר חָיִל"), שעליו נאמר פעמיים מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה (שמואל א ט2: "וְלוֹ הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ, מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם";  שמואל א י23: "וַיָּרֻצוּ וַיִּקָּחֻהוּ מִשָּׁם וַיִּתְיַצֵּב בְּתוֹךְ הָעָם, וַיִּגְבַּהּ מִכָּל הָעָם מִשִּׁכְמוֹ וָמָעְלָה"), שענוותנותו כה מודגשת, נועד לחדש את יציאת מצרים, שהיא עצמה חזרה על בריאת העולם, ולהושיע את העם, כמשה לפניו, מכל צריהם, חיצוניים ופנימיים כאחד. ואף יתרה מזו, להחזיר את כל היקום כולו לטהרתו וצניעותו הראשונית, קצוות כתווך, תווך כצומת המהודק שבו מכונסים, שלובים וצרורים אפסי ארץ.

-

מתוך הבלוג: לשון המקרא - אור חדש על שפה עתיקה (http://liebermanorna.wordpress.com/2013/11/29). לקריאה נוספת: אורנה ליברמן, שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה, הוצאת סלע ספרים, 2013 (http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=970118).

דקויות

4 היסודות

בפסוק 4 נרמזו "4 היסודות" שהיו מקובלים במדע של העולם העתיק:
  • מי עלה שמים וירד? - אש;
  • מי אסף רוח בחפניו? - אויר;
  • מי צרר מים בשמלה? - מים;
  • מי הקים כל אפסי ארץ? - אדמה.
כדי ללמדנו, שה' שולט בכל חלקי הבריאה.

מאמרים נוספים:

הפסוקים הבאים

לפי רוב המפרשים, הפסוקים הבאים - פסוקים 5-6 - הם המסקנה מהקטע שלנו, והם אומרים שיש לבטוח בדברי ה', ולא להוסיף על דבריו בענייני המצוות ובענייני בריאת העולם. אך לענ"ד הקטע הזה עומד בפני עצמו (פירוט).

מאמרים מאתר ויקיטקסט:

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • העיר שנוגנה לה יחדיו: וזה שכתוב (משלי ל') מי עלה שמים וירד, מי אסף רוח בחופניו, מי צרר מים בשמלה, מי הקים כל אפסי ארץ. מי עלה שמים וירד - וזה בחינת המנגן. הוא עולה ויורד בנגינה, כי צריך לעלות ולרדת  ... (cache)
  • "áùáòéí ðôù éøãå àáÉúéê îöøéîä": בספר משלי, שם נאמר: "מי עלה שמים וירד מי אסף רוח בחפניו מי צרר מים ב ִשמלה מי הקים. כל אפסי ארץ מה שמו ומה שם בנו כי תדע" (ל ד). בכך בקשו לרמוז, כמה גדול היה משה. (cache)
  • רשומה מס' 15: צרור החיים | לשון המקרא – אור חדש על שפה עתיקה, הבלוג של...: 29 נובמבר 2013 ... ובכל זאת הייתי מעוניין לשמוע קישור גם לשאר חלקי הפסוק החידתי הזה: משלי ל4: “ מי עלה שמים וירד מי אסף רוח בחפניו מי צרר מים בשמלה מי הקים כל אפסי ארץ מה  ... (cache)
  • בקנאו את קנאתי: ולכן משה רבינו ע"ה לא חייבו מיתה רק פינחס בקנאתו ומסירת נפשו וזכה אל השלום תחת כל השמים לי הוא פירוש שזה בחינת שלום כמ"ש על אליהו מי עלה שמים וירד שהוא למעלה ולמטה. (cache)
  • ל אב תשס"ט - יום הולדת 70 לר' משה שלאס - דף 3: לפי רש"י על פי חז"ל כל הפסוק " מי עלה שמים וירד מי אסף רוח בחפניו מי צרר מים בשמלה מי הקים כל אפסי ארץ מה שמו ומה שם בנו כי תדע" קאי על משה רבינו, בחינת מה – "ונחנו מה"  ... (cache)
  • חית - נון: יהודה אשלג. הסולם ה, פרשת ויקהל, ׳ מי עלה שמים וירד ׳ ע׳ יד – ט"ז, אות׳ מג – מט. http:// www.edu-negev.gov.il/bs/bengurionks/year.htm; "שתי לידות של אברהם אבינו". (cache)
  • מיהו אליהו?: מי עלה שמים וירד מי אסף רוח בחפניו מי צרר מים בשמלה מי הקים כל אפסי ארץ (משלי ל 4). מי עלה שמים? זה אליהו דכתיב ביה ויעל אליהו בסערה השמים (מלכים ב ב). וירד? רד אותו אל  ... (cache)
  • ל אב תשס"ט - יום הולדת 70 לר' משה שלאס: לפי רש"י על פי חז"ל כל הפסוק " מי עלה שמים וירד מי אסף רוח בחפניו מי צרר מים בשמלה מי הקים כל אפסי ארץ מה שמו ומה שם בנו כי תדע" קאי על משה רבינו, בחינת מה – "ונחנו מה"  ... (cache)
  • גשם: דבר אחר מי עלה שמים וירד, מי הוא זה שתפלתו עולה לשמים והיא מורידה את הגשמים ובזכותו רוחות טובות מנשבות לגדל את העשבים, שנאמר מי אסף רוח, זה שמחלק מעשרותיו בחפניו,  ... (cache)
  • הספרות האפוקליפטית בימי הבית השני: סיכום: ספרות החוכמה מהללת את האל על מעשיו מחד-גיסא ומודה באי יכולתו של האדם לתפוס את היקף הבריאה ולהבינה מאידך-גיסא: "מי עלה שמים וירד מי אסף רוח בחפניו מי צרר מים בשמלה. (cache)
  • הייד פארק - מרכז פורומים ישראלי | האמת על "השילוש הקדוש" של הנוצרים: כך נאמר בפסוק המלא: "מי עלה שמים וירד, מי אסף רוח בחפניו, מי צרר מים בשמלה..." - לא צריך להיות גאון כדי להבין ששלמה המלך אינו מדבר כפשוטו. הרי פשוט מאליו שא-לוהים אינו עולה  ... (cache)
  • http://www.2all.co.il/web/Sites/serafim המשיח בתנך: שזה מסובב על ירידת המשיח לעולם " מי עלה שמים וירד " והכתוב בתהילים " אמת מארץ תצמח " היה עליה להתחיל בתחתית המדרגה שזה עניין הופעת המשיח כעבד בזוי ואנחנו לא חשבנוהו  ...
  • ‫הרב שלמה לוינשטיין שליט''א - ''אם תשים אשם נפשו''‬‎ - YouTube: 27 מאי 2013 ... הרב שלמה לוינשטיין שליט''א - '' מי עלה שמים וירד ''by יצחק יחבס33 views; 41:15. Watch Later הרב שלמה לוינשטיין שליט''א - ''חנן וענן''by יצחק יחבס8 views  ... (cache)
  • "ים סרגסו הרחב" מגיע עם רונית מטלון: 23 מרס 2012 ... לא במקרה דווקא רונית מטלון כתבה אחרית דבר נפלאה לרומן הנפלא של ג'ין ריס, אחד החשובים במאה העשרים, שהופיע עכשיו מחדש בעברית. מטלון תמיד התעניינה  ... (cache)
  • האסיפה הכללית של התאחדות הקבלנים ∞±∞≥: 13 פברואר 2011 ... " מי עלה שמים וירד ".)משלי(. הראשונה ברחוב ברודוויי. 488, בניו יורק. בהמשך. הקים אוטיס חברת מעליות. ובשנת 1861 אף רשם פטנט. על מעלית קיטור. במהלך. (cache)
  • ילקוט שמעוני: זה אליהו, שנאמר: ויעל אליהו בסערה השמים, וירד - [רד אותו] אל תירא מפניו. מי אסף רוח בחפניו - אם יהיה השנים האלה טל ומטר. מי צרר מים בשמלה - ויקח אליהו את אדרתו ויכה במים. (cache)
  • אליהו: מי צרר מים זה אליהו, שקשר קשר המים בעולם, ולא ירד טל ומטר השמים, בשמלה זה אליהו, שהיה מביא אדרתו לעשות נסים, (שבקע בה הוא ואלישע את הירדן), מי אסף רוח בחפניו זה אליהו,  ... (cache)
  • באורי אגדות יומא ו: "מי אסף רוח בחפניו" (משלי ל, ד), והרוח העליון, רוח הקודש, השורה על האומה בכללה, וחודרת בכל פרטיה, מסגולתה העליונה והפנימית של הקטורת, תלוי הוא בהשיעור הרוחני, שכה"ג מכניס  ... (cache)
  • more "מי אסף רוח בחפניו ":
  • ויגש - אהרון כ"ץ: אביהם"? ולדעת הדרשן בתוספתא, אין הכוונה לאביהם של הלועגים, אלא למוזכרים בספר משלי, שם נאמר: "מי עלה שמים וירד מי אסף רוח בחפניו מי צרר מים בשמלה מי הקים כל אפסי ארץ  ... (cache)
  • נשמה של אש - תכלת: מי צרר מים בשמלה? מי הקים כל אפסי ארץ?26. וכך גם בתהלים פרק יח: ותגעש ותרעש הארץ ומוסדי הרים ירגזו ויתגעשו כי חרה לו. [ארץ] עלה עשן באפו ואש מפיו תאכל. גחלים בערו ממנו. (cache)
  • more "מי צרר מים בשמלה ":
  • משכן: מי הקים כל אפסי ארץ, וכי משה הקים כל אפסי ארץ, אלא שהקים אוהל מועד שהעולם הוקם עמו, רבי יהושע בן לוי בשם רבי שמעון בן יוחאי, להקים המשכן אין כתיב כאן, אלא להקים את  ... (cache)
  • תולדות השראת שכינה (א): דבר אחר: 'מי הקים כל אפסי ארץ' (משלי ל', ד) - זה משה, שהקים אהל מועד, שהעולם הוקם עמו. 'להקים המשכן' לא נאמר אלא 'להקים את המשכן' (במדבר ז', א) - העולם הוקם עמו. (cache)
  • רוח: כי נמצא בכל מקום שקורא יסוד האויר בשם רוח, כמו במשלי ל' שחשב הד' יסודות "מי עלה שמים מי אסף רוח מי צרר מים מי הקים כל אפסי ארץ", קרא להאויר בשם רוח, וכן (איוב כ"ח) "לעשות  ... (cache)
  • מבנה המשכן וחלוקתו הפנימית: מי הקים כל אפסי ארץ וכי משה הקים כל אפסי ארץ אלא שהקים אוהל מועד שהעולם הוקם עמו. להקים המשכן אין כתיב כאן אלא להקים את המשכן - משכן אחר הוקם עמו שנקרא אוהל כשם  ... (cache)
  • Blog de Luxã Nautilho: 4 horas atrás ... מי הקים כל אפסי ארץ? על השאלה הזו השיב כותב האגרת אל העבריים באומרו: "וְכֵן עוֹד אַתָּה אֲדֹנָי לְפָנִים הָאָרֶץ יָסַדְתָּ וּמַעֲשֵׂי יָדֶיך שָׁמָיִם" (אל  ... (cache)
  • more "מי הקים כל אפסי ":
  • more "ארץ מה שמו ומה ":
  • גיחזי - "מה שמו ומה שם בנו כי תדע": קוד: גיחזי - "מה שמו ומה שם בנו כי תדע " בתנ"ך. סוג: כלל_דמות. מאת: מטמוניות למשפחות סופרים (schriber @ 012.net.il). אל: השם גיחזי / גחזי 1 הוא יחידאי וגם זר מבחינה לשונית (כל  ... (cache)
  • ‫מה שמו? ומה שם בנו כי תדע‬‎ - YouTube: הִנֵּה יַשְׂכִּיל, עַבְדִּי; יָרוּם וְנִשָּׂא וְגָבַהּ, מְאֹד. כַּאֲשֶׁר שָׁמְמוּ עָלֶיךָ רַבִּים, כֵּן-מִשְׁחַת מֵאִישׁ מַרְאֵהוּ; וְתֹאֲרוֹ, מִבְּנֵי אָדָם... (cache)
  • ח' אלול ע"ב – שבע ברכות יעקב וסימה רבקה ספייטר – כפר חב"ד: יש פסוק המופיע רבות בחסידות: "מה שמו ומה שם בנו כי תדע ". כאן בברית רואים ש-ארז בגימטריא בן ציון, הבן שוה לאבא. יש לפעמים אבא ובן שאין להם אותו שם, אבל הגימטריא אותה   ... (cache)
  • Shabt Shalom is A weekly commentary on the weekly torah parsha...: והלא הוא אומר 'מה שמו ומה שם בנו כי תדע ', ואומר 'בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת'". אם כן, התורה נתונה לכל אחד, תוך התעלמות מוחלטת ממוצאו וייחוסו. מנגד, המכילתא  ... (cache)
  • הואיל משה באר: ... גי' תתק"ס,44 ובזה תרוממנה קרנו"ת צדי"ק,45 וזהו ב"ן העול"ם46 ו'מה שמו ומה שם בנו כי תדע ' [מש' ל 4], ומה שמו משה, היושב על הבא"ר,47 ומה שם בנו אליהו48 לתתא מהאי באר,  ... (cache)
  • שער הפסוקים: והנה גם מרע"ה, נכלל באדם בסוד (משלי ל' ד') מה שמו ומה שם בנו כי תדע, אדם הבל, וכאשר משה זכה בהם ותקנם, ודאי שאדה"ר עצמו נשלם ונתקן בהם, ונודע כי משה מבחר הנבראים, ולכן   ...
  • מעשר: מה שמו ומה שם בנו כי תדע, מה שמו, אברהם הפריש מעשר תחילה, שנאמר (בראשית י"ד) ויתן לו מעשר מכל, והקנה לו הקב"ה שמים וארץ, ולמה בירכו שיקנה לו האלקים שמים וארץ לזרעותיו,  ... (cache)
  • Rabbinic Texts: ... שאכל טריפות ונבלות שקצים ורמשים וכן הוא או' ויען איש משם ויאמר ומי אביהם וכי יש אב לתורה והלא כבר נאמ' מה שמו ומה שם בנו כי תדע ואו' בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת. (cache)
  • http://www.2all.co.il/web/Sites/serafim תהילים א-נ: ומה שם בנו כי תדע?" ואם יושוה לתהילים ס"ח 19 שם כתוב שאחרי העליה לקח מתנות לבני אדם ופה הוא אוסף את הרוח לתת ליראיו והיא המתנה כמו שכתוב גם משלי כז16" צפניה צפן רוח"  ...
  • 'איגרת שלומים' לרבי יחזקאל לנדא: שם בנו כי תדע. 15. לזאת ייחם לבבי, לקרירת דעתו של ישעי' הנביא, שנתקררה דעתו בקללת ירהבו הנער בזקן. 16. והנקלה בנכבד, ועתה רבתה המכה, ולקינו בכפליים, כי ירהבו נערים נקלים   ... (cache)

תגובות