דרך רשעים כאפילה, לא ידעו במה ייכשלו

קוד: ביאור:משלי ד19 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי ד19: "דֶּרֶךְ רְשָׁעִים כָּאֲפֵלָה, לֹא יָדְעוּ בַּמֶּה יִכָּשֵׁלוּ"

בחצי השני של הפסוק, הפועל ידעו הוא בזמן עבר והפועל יכשלו הוא בזמן עתיד. לפי זה ניתן לפרש את הפסוק בשתי דרכים:

1. הפסוק מתייחס לעתיד - הרשעים אינם יודעים, באיזה מכשול הם עומדים להיכשל; הם דומים לאדם שהולך באפלה, ולא יודע לתוך איזה בור הוא עומד ליפול (ע"פ רוב המפרשים).

2. הפסוק מתייחס לעבר - אחרי שהרשעים נכשלים, הם לא יודעים במה נכשלו; הם מקימים הרבה ועדות חקירה ובדיקה, וכל ועדה מגיעה למסקנות אחרות, אבל הם לא מצליחים לגלות את הגורמים האמיתיים של הכישלון; הם נמצאים כל ימיהם באפלה, אין להם סדר בראש ובחיים, הכל אקראי ולא מובנה, כך שכשהם נכשלים במעשיהם, אין להם הסבר, אינם יודעים מדוע נכשלו, ולכן אינם יודעים איך לצאת מהכישלון ולהתקדם הלאה בחיים (יעל)

"... כמו בסיפור הבא:

- 'אל תשאל מה קרה לי בבית! הבן הגדול שלי חזר בתשובה! הוא עזב את לימודי המשפטים והלך ללמוד תורה!'

- 'מה אתה אומר? אוי ואבוי!'

לאחר חודשיים:

- 'אתה לא תאמין מה קורה לי בבית, מגפה ממש! הבת הגדולה - גם היא חזרה בתשובה! היא הולכת למדרשה ורוצה להתחתן עם דתי מישיבה!'

- 'אוי ואבוי! מה אתה אומר? לפי דעתי משהו לא טוב אצלך בבית... אולי תבדוק את המזוזות??? '" (ע"פ הרב רונן חזיזה, חמש דקות תורה ביום, כ"ד סיון ה'תשס"ט).

פסוקים נוספים

ראו פירושים נוספים על הקטע כולו.

בפסוקנו נאמר שהרשעים נמצאים באפלה; בספר קהלת נאמר שהכסילים נמצאים באפלה (קהלת ב14): "הֶחָכָם עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ, וְהַכְּסִיל בַּחֹשֶׁךְ הוֹלֵךְ..." (פירוט).

בתחילת הספר נאמר (משלי ו23): "כִּי נֵר מִצְוָה, וְתוֹרָה אוֹר" (פירוט); הרשעים פועלים נגד המצוה והתורה, ולכן דרכם באפלה.


תגובות