העצל יושב בביתו ומזניח את שדהו -

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק כד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   סיכום 
כד30 עַל שְׂדֵה אִישׁ עָצֵל עָבַרְתִּי, וְעַל כֶּרֶם אָדָם חֲסַר לֵב -

 סגולות

- ראיתי במו עיניי מה קורה לאדם הבונה בית לפני שהוא מתרגל לעבוד בשדה: עברתי ליד שדה של איש עצל, היושב בביתו ואינו רוצה לצאת לעבוד, וליד כרם של אדם חסר לב (שאינו מבין את ההשלכות של מעשיו) -

 מצודות

על שדה איש עצל עברתי וגו' - הוא ענין מליצה, לומר: הנה התבוננתי במעשה העצל -


 עצות

הפסוק שלנו מטיל את האחריות ל"קמשונים" ול"חרולים" על העצל, שמזניח את השדה עד שהוא נהרס.

אולם, האשמה זו נכונה רק כאשר לעצל אכן יש שדה ששייך לו, וכל מה שהוא צריך לעשות זה לצאת מהבית ולעבד אותו באופן עצמאי.

בימינו, ישנם אנשים רבים שאין להם בכלל שדה, וכדי לפרנס את עצמם הם חייבים לעבוד כשכירים אצל אנשים אחרים.

במצב זה, מוטלת אחריות לא רק על העצל אלא גם על המדינה, שמאפשרת את אי השיוויון בחלוקת הקרקעות (ראו לדון מובטלים לכף זכות).

 הקבלות

הפסוק שלנו מתאר את הנזק שגורם העצל לרכושו. פסוק דומה מתאר את הנזק שגורם העצל לסביבתו, משלי יח9: "גַּם מִתְרַפֶּה בִמְלַאכְתּוֹ - אָח הוּא לְבַעַל מַשְׁחִית" (פירוט).

קצת לפני הפסוק שלנו נאמר, משלי כד27: "הָכֵן בַּחוּץ מְלַאכְתֶּךָ, וְעַתְּדָהּ בַּשָּׂדֶה לָךְ; אַחַר - וּבָנִיתָ בֵיתֶךָ". הפסוק שלנו מתאר מה קורה למי שאינו נוהג כך - מי שבונה בית לפני שהכין את מלאכתו בשדה, סופו שיתעצל לצאת מביתו ויזניח את השדה (ראו סייג לחריצות). 

הקטע שלנו מסיק מסקנה מדוגמה שלילית, הממחישה את נזקי העצלות; קטע מקביל בפרק ו מסיק מסקנה דומה מדוגמה חיובית, הממחישה את התועלת שבחריצות. ראו פסוקים זהים, משמעות שונה.

 פרק כד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות