לא להגיד לרשעים שהם צדיקים

קוד: ביאור:משלי כד25 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק כד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   סיכום 
כד25 - וְלַמּוֹכִיחִים יִנְעָם, וַעֲלֵיהֶם תָּבוֹא בִרְכַּת טוֹב -

 סגולות

- ולעומת זאת, לשופטים אשר מוכיחים את הנאשמים, ודנים אותם בצדק, אמנם תהיה אי-נעימות בפני הרשע, אבל יהיה להם נעים בפני הציבור, ועליהם תבוא ברכת טוב מאת הציבור -

 מצודות

- אבל להמוכיחים את הרשע, יהיה נעים ויפה הדבר לומר לו בתוכחותיהם 'הלא באמת צדיק אתה, רק בדברים אחדים תשגה, לזאת הסר ממך גם את אלו';     ועל המוכיחים ההם תבא ברכת טוב, כי הטיבו לעשות; כי אם יאמרו לו בפה מלא 'רשע אתה' יעיז פניו לומר שהדין עמו, אבל בדברים כאלה ימשך לבבו אליו לשמוע בקולו -


 עצות

מי שאומר לרשע שהוא צדיק, מעודד את הרשעים ומחזק את כוחם, ובכך גורם נזק ממשי לציבור, שהרי, משלי כח28: "בְּקוּם רְשָׁעִים יִסָּתֵר אָדָם" (פירוט). לכן יקבוהו עמים - הציבור כולו יקלל אותו, ו"אפילו עוברים שבמעי אמן מקללין אותו" (רבי אלעזר, בבלי סוטה מא:), כי הוא מביא כליון על הציבור כולו.

האם בכל-זאת יש הצדקה, לפעמים, להגיד לרשע שהוא צדיק? התשובה לשאלה זו תלויה בפירוש המילים ולמוכיחים ינעם:

1. לפי פירוש אחד - מי שמוכיח את הרשעים ומציג בפניהם את המעשים הרעים שהם עושים, יזכה לחיים נעימים, כי כל העמים יברכו אותו על התועלת הרבה שהוא מביא לעולם בכך שהוא נלחם ברשע. וכל השפתיים ירצו לנשק אותו על כך שהוא עונה לרשעים תשובות אמיתיות בצורה ברורה וגלויה לעין. פירוש זה מתאים לפסוקים נוספים על התועלת שבתוכחה, למשל משלי כח23: "מוֹכִיחַ אָדָם אַחֲרַי חֵן יִמְצָא מִמַּחֲלִיק לָשׁוֹן" (פירוט).

2. לפי פירוש שני - למי שמוכיח את הרשעים, יהיה נעים ומועיל להגיד לרשעים "אתם צדיקים", כי זה יגרום להם להקשיב לו, הם יחשקו את שפתיהם ולא יתנגדו לשמוע את התוכחות שלו (ראו מצודות).  פירוש זה מתאים לפסוקים נוספים הממליצים לתת מחמאות לפני ביקורת.

 הקבלות

ולמוכיחים ינעם

בפסוקים שלנו נאמר, שזה טוב ונעים להוכיח, ולכאורה הקביעה הזאת מתייחסת גם לרשעים (שנזכרו בפסוק הקודם) אולם, במשלי ט7-8: "יֹסֵר לֵץ לֹקֵחַ לוֹ קָלוֹן, וּמוֹכִיחַ לְרָשָׁע מוּמוֹ; אַל תּוֹכַח לֵץ פֶּן יִשְׂנָאֶךָּ, הוֹכַח לְחָכָם וְיֶאֱהָבֶךָּ" (פירוט). איך זה מסתדר?

ייתכן שבפרק ט מדובר על אדם פרטי המוכיח רשעים באופן פרטי; זה לא מועיל ולא מומלץ. בפסוקים שלנו מדובר על שופט, המוכיח רשעים במהלך המשפט (ראו פסוק 23); שם התוכחה היא חובה על-מנת לשמור על חברה תקינה וצודקת.

 דקויות

מי שאומר לרשע שהוא צדיק, מעודד את הרשעים ומחזק את כוחם, ובכך גורם נזק ממשי לציבור, שהרי, משלי כח28: "בְּקוּם רְשָׁעִים יִסָּתֵר אָדָם" (פירוט). לכן יקבוהו עמים - הציבור כולו יקלל אותו, ו"אפילו עוברים שבמעי אמן מקללין אותו" (רבי אלעזר, בבלי סוטה מא:), כי הוא מביא כליון על הציבור כולו.

האם בכל-זאת יש הצדקה, לפעמים, להגיד לרשע שהוא צדיק? התשובה לשאלה זו תלויה בפירוש המילים ולמוכיחים ינעם:

1. לפי פירוש אחד - מי שמוכיח את הרשעים ומציג בפניהם את המעשים הרעים שהם עושים, יזכה לחיים נעימים, כי כל העמים יברכו אותו על התועלת הרבה שהוא מביא לעולם בכך שהוא נלחם ברשע. וכל השפתיים ירצו לנשק אותו על כך שהוא עונה לרשעים תשובות אמיתיות בצורה ברורה וגלויה לעין. פירוש זה מתאים לפסוקים נוספים על התועלת שבתוכחה, למשל משלי כח23: "מוֹכִיחַ אָדָם אַחֲרַי חֵן יִמְצָא מִמַּחֲלִיק לָשׁוֹן" (פירוט).

2. לפי פירוש שני - למי שמוכיח את הרשעים, יהיה נעים ומועיל להגיד לרשעים "אתם צדיקים", כי זה יגרום להם להקשיב לו, הם יחשקו את שפתיהם ולא יתנגדו לשמוע את התוכחות שלו (ראו מצודות).  פירוש זה מתאים לפסוקים נוספים הממליצים לתת מחמאות לפני ביקורת.

 פרק כד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות