פתאום = באופן מפתיע, או כתוצאה מפיתוי

קוד: פתאום= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

בלשון המקרא, כמו בלשון ימינו, המילה פתאום מציינת אירוע שהאדם אינו מוכן לקראתו, כמו למשל ב:

מה מקור המילה?

1. יש אומרים שהמילה פתאום היא וריאציה על השורש פתע, בחילוף ע-א. לפי זה, המילה מדגישה את התוצאה - תחושת ההפתעה שמכה באדם לאחר שקרה לו אירוע שלא התכונן לקראתו. פירוש זה מתאים לתיאור עונשו של הרשע ב משלי ו15: "עַל כֵּן פִּתְאֹם יָבוֹא אֵידוֹ, פֶּתַע יִשָּׁבֵר וְאֵין מַרְפֵּא" (פירוט), וכן לפסוקים נוספים, למשל, במדבר ו9: "וְכִי יָמוּת מֵת עָלָיו בְּפֶתַע פִּתְאֹם, וְטִמֵּא רֹאשׁ נִזְרוֹ, וְגִלַּח רֹאשׁוֹ בַּיּוֹם טָהֳרָתוֹ בְּיוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלְּחֶנּוּ" ישעיהו כט5: "וְהָיָה כְּאָבָק דַּק הֲמוֹן זָרָיִךְ, וּכְמֹץ עֹבֵר הֲמוֹן עָרִיצִים, וְהָיָה לְפֶתַע פִּתְאֹם", ישעיהו ל13: "לָכֵן יִהְיֶה לָכֶם העון הַזֶּה כְּפֶרֶץ נֹפֵל נִבְעֶה בְּחוֹמָה נִשְׂגָּבָה, אֲשֶׁר פִּתְאֹם לְפֶתַע יָבוֹא שִׁבְרָהּ" (פירוט).

2. ויש אומרים שהמילה פתאום היא תואר-הפועל מהמילה פתי, מהשורש פתה (כמו המילה "שלשום" מ-"שלוש", המילה "ריקם" מ-"ריק", והמילה "חִנָּם" מ-"חֵן"). לפי זה, המילה מדגישה את התהליך - פיתוי הגורם לכך שהאדם "נרדם בשמירה", אינו מודע למצב ואינו מתכונן לעתיד. פירוש זה מתאים לתיאור הנער המתפתה ללכת אחרי אשה זרה, משלי ז22: "הוֹלֵךְ אַחֲרֶיהָ פִּתְאֹם" (פירוט).

3. ויש שפירשו, שהמילה פתאום והשורש פתה קשורים באופן אחר - שניהם מדגישים את המהירות: "פתאום ענין מהירות הוא...  ופתאים הם הנמהרים ביותר, שאין להם עיון בדבר ולא עצה כלל, כמו (איוב ה13) ועצת נפתלים נמהרה" (רמב"ן על במדבר יב ד).

מקורות ופירושים נוספים

ישנו פסוק אחד שבו, לכאורה, ישנה פעולה שהיא גם פתאומית וגם הוכנה מראש, דברי הימים ב כט36: "וַיִּשְׂמַח יְחִזְקִיָּהוּ וְכָל הָעָם עַל הַהֵכִין הָאֱלֹהִים לָעָם כִּי בְּפִתְאֹם הָיָה הַדָּבָר"; ראו: פעולת ה' פתאומית ומוכנה / חגי הופר.
  • במדבר יב4: "וַיֹּאמֶר ה' פִּתְאֹם אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל מִרְיָם: צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד! וַיֵּצְאוּ שְׁלָשְׁתָּם"
  • יהושע יא7: "וַיָּבֹא יְהוֹשֻׁעַ וְכָל עַם הַמִּלְחָמָה עִמּוֹ עֲלֵיהֶם עַל מֵי מֵרוֹם פִּתְאֹם וַיִּפְּלוּ בָּהֶם"
  • ישעיהו מז11: "וּבָא עָלַיִךְ רָעָה לֹא תֵדְעִי שַׁחְרָהּ וְתִפֹּל עָלַיִךְ הֹוָה לֹא תוּכְלִי כַּפְּרָהּ וְתָבֹא עָלַיִךְ פִּתְאֹם שׁוֹאָה לֹא תֵדָעִי"
  • ישעיהו מח3: "הָרִאשֹׁנוֹת מֵאָז הִגַּדְתִּי וּמִפִּי יָצְאוּ וְאַשְׁמִיעֵם פִּתְאֹם עָשִׂיתִי וַתָּבֹאנָה"
  • ירמיהו ד20: "שֶׁבֶר עַל שֶׁבֶר נִקְרָא כִּי שֻׁדְּדָה כָּל הָאָרֶץ פִּתְאֹם שֻׁדְּדוּ אֹהָלַי רֶגַע יְרִיעֹתָי"
  • ירמיהו ו26: "בַּת עַמִּי חִגְרִי שָׂק וְהִתְפַּלְּשִׁי בָאֵפֶר אֵבֶל יָחִיד עֲשִׂי לָךְ מִסְפַּד תַּמְרוּרִים כִּי פִתְאֹם יָבֹא הַשֹּׁדֵד עָלֵינוּ"
  • ירמיהו טו8: "עָצְמוּ לִי אַלְמְנֹתָו מֵחוֹל יַמִּים הֵבֵאתִי לָהֶם עַל אֵם בָּחוּר שֹׁדֵד בַּצָּהֳרָיִם הִפַּלְתִּי עָלֶיהָ פִּתְאֹם עִיר וּבֶהָלוֹת"
  • ירמיהו יח22: "תִּשָּׁמַע זְעָקָה מִבָּתֵּיהֶם כִּי תָבִיא עֲלֵיהֶם גְּדוּד פִּתְאֹם כִּי כָרוּ שיחה[שׁוּחָה] לְלָכְדֵנִי וּפַחִים טָמְנוּ לְרַגְלָי"
  • ירמיהו נא8: "פִּתְאֹם נָפְלָה בָבֶל וַתִּשָּׁבֵר הֵילִילוּ עָלֶיהָ קְחוּ צֳרִי לְמַכְאוֹבָהּ אוּלַי תֵּרָפֵא"
  • מלאכי ג1: "הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי וּפִנָּה דֶרֶךְ לְפָנָי וּפִתְאֹם יָבוֹא אֶל הֵיכָלוֹ הָאָדוֹן אֲשֶׁר אַתֶּם מְבַקְשִׁים וּמַלְאַךְ הַבְּרִית אֲשֶׁר אַתֶּם חֲפֵצִים הִנֵּה בָא אָמַר ה' צְבָאוֹת"
  • תהלים סד5: "לִירוֹת בַּמִּסְתָּרִים תָּם פִּתְאֹם יֹרֻהוּ וְלֹא יִירָאוּ"
  • תהלים סד8: "וַיֹּרֵם אֱלֹהִים חֵץ פִּתְאוֹם הָיוּ מַכּוֹתָם"
  • איוב ה3: "אני רָאִיתִי אֱוִיל מַשְׁרִישׁ וָאֶקּוֹב נָוֵהוּ פִתְאֹם"
  • איוב ט23: "אִם שׁוֹט יָמִית פִּתְאֹם לְמַסַּת נְקִיִּם יִלְעָג"
  • איוב כב10: "עַל כֵּן סְבִיבוֹתֶיךָ פַחִים וִיבַהֶלְךָ פַּחַד פִּתְאֹם"
  • משלי ג25: "אַל תִּירָא מִפַּחַד פִּתְאֹם וּמִשֹּׁאַת רְשָׁעִים כִּי תָבֹא"
  • משלי כד22: "כִּי פִתְאֹם יָקוּם אֵידָם וּפִיד שְׁנֵיהֶם מִי יוֹדֵעַ" (פירוט)
  • קהלת ט12: "כִּי גַּם לֹא יֵדַע הָאָדָם אֶת עִתּוֹ כַּדָּגִים שֶׁנֶּאֱחָזִים בִּמְצוֹדָה רָעָה וְכַצִּפֳּרִים הָאֲחֻזוֹת בַּפָּח כָּהֵם יוּקָשִׁים בְּנֵי הָאָדָם לְעֵת רָעָה כְּשֶׁתִּפּוֹל עֲלֵיהֶם פִּתְאֹם"

תגובות