רכש השכלה אולם אל תשכח את המסורת

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ד5 קְנֵה חָכְמָה, קְנֵה בִינָה, אַל תִּשְׁכַּח, וְאַל תֵּט מֵאִמְרֵי פִי;

 סגולות

- וגם כאשר תקנה חכמה ובינה ממקורות אחרים, אל תשכח את הערכים והמצוות שלמדת בבית, ואל תנטה מהדברים שאמרתי ולימדתי אותך -

 מצודות

ראה שתהא החכמה והבינה קנוים לך ומצוים אצלך, ואל תשכחם;   ואל תט מאמרי פי (מדברי אזהרותיי).


 דקויות

קנה חכמה, קנה בינה

מהי פעולת הקנייה, ומדוע הכתוב חוזר עליה פעמיים?

1. ברוב המקרא, קנייה היא רכישה בכסף, בראשית כה10: "הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם מֵאֵת בְּנֵי חֵת" (פירוט).   יש לקנות חכמה גם אם זה יקר: "אם אי אפשר ללמוד בחינם - קנה לך בכסף רב ללמוד ממנו" (הגר"א).

2. קנייה היא גם יצירה, בראשית יד19: "בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ" (פירוט).    שני המובנים של קניה הם כנגד חכמה ובינה:
- חכמה היא לימוד מאחרים  - ויש לקנות אותה בכסף;
- בינה היא חידוש עצמאי - ויש לקנות אותה בעמל של יצירה.

3. בלשון חכמי המשנה, קנייה היא גם זכיה - השגת מדרגה רוחנית בזכות מעשה טוב, "יש קונה עולמו בכמה שנים, ויש קונה עולמו בשעה אחת" (רבי יהודה הנשיא, עבודה זרה יז.).   בהתאם לכך הם קבעו ש"התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים" (משנה אבות ו ו)  ותיארו 48 דרכים שונות ומגוונות לקיים את העצה שבפסוקנו - קנה חכמה קנה בינה.

אל תשכח ואל תט מאמרי פי

האב מעודד את בנו לקנות חכמה ובינה, אבל יחד עם זה לזכור את אמרי פיו, שנזכרו בפסוק הקודם - "יִתְמָךְ דְּבָרַי לִבֶּךָ, שְׁמֹר מִצְוֹתַי וֶחְיֵה".  בתולדות עם ישראל, היו אנשים רבים שהלכו אחרי "תנועת ההשכלה" ושכחו את המצוות, והיו גם אנשים רבים שהתרחקו מכל השכלה כדי להישאר נאמנים למצוות. אולם היו גם אנשים שהצליחו לשלב בין השניים - בהתאם לפסוק שלנו.
 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות