רשע = העושה רע בשפע

קוד: רשע= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל: סגלות משלי

רָשָע הוא אדם העושה רע פעמים רבות, שוב ושוב, במזיד.

המעשה הרע יכול להיות בין אדם לחברו, ובמקרה זה ה רשע הוא אדם הפוגע בזולת מתוך כוונה להזיק:
המעשה הרע יכול להיות גם בין אדם למקום, ובמקרה זה ה רשע הוא אדם העובר על מצוות ה' במזיד:
וכמובן שיכול להיות רשע "משולב", שגם פוגע בזולת וגם עובר על מצוות ה':

בחינה עצמית - האם אני רשע?

איך להתייחס לרשעים?

רשע - משל ליצר הרע

גם בתוך הלב של כל אחד ישנו רשע, הוא הנקרא בלשון חז"ל "יצר הרע", המניע את האדם לעשות רע בשפע. כך לפי חלק מהפירושים:

מקורות ופירושים נוספים

לפי רוב הפירושים, השורש רשע קרוב לשורש רעע שממנו המילה רע, והאות ש באה להוסיף גוון למשמעות (ראו גם רע-רשע):

1. לפי פירושנו, האות ש מציינת עשיה ו שפע, כלומר עשיית מעשים רעים רבים במזיד. בדומה לכך פירש מלבי"ם: "מילת רע נופל גם על מחשבת המינות והאפיקורסות, ולא כן מילת רשע ורשעה שלא בא [אלא] רק על המעשים; ולא נמצא שיאמר חושב רשע כמו שיאמר חושב רע. ויצויר רשע שאינו רע, רוצה לומר, שאינו מין; וכן יש רע שאינו רשע במעשיו" (מלבי"ם על משלי ד14), "הרשע יהיה בין בין-אדם-לחברו בין בין-אדם-למקום, ומציין העושה על-ידי... רעתו, לא כנרדף מן התאוה לבד" (מלבי"ם על תהלים א1, ביאור המילות).

2. ויש שפירשו, שהאות ש מציינת מעשה רע בין אדם למקום: "רשעים הם בין אדם למקום, ורעים הם בין אדם לבריות" (הגאון מווילנה על משלי ד14).

  • אולם, ברוב הפסוקים ה"רשע" הוא אדם הפוגע בזולת, ולכן קשה לפרש שהמשמעות העיקרית היא דווקא בין אדם למקום.
  • בפרט, יש פסוקים (למשל שמות ב13 "ויאמר לרשע למה תכה רעך?") בהם שם ה' בכלל לא נזכר, ולכן קשה לפרש שהאדם נקרא 'רשע' כי עבר על רצון ה'; מסתבר יותר שהוא נקרא 'רשע' בגלל פגיעתו ברעהו.
פירוש זה מסתמך על דברי חז"ל על הפסוק (ישעיהו ג11): "אוֹי לְרָשָׁע רָע": "וכי יש רשע רע ורשע שאינו רע?! אלא, רע לשמים ורע לבריות זהו רשע רע, רע לשמים ואינו רע לבריות - רשע שאינו רע" (ילקוט שמעוני).
  • אולם, אילו זו היתה כוונתם של חז"ל, הם היו אומרים בקיצור: "רע לשמים - זהו רשע, רע לבריות - זהו רע". לכן נראה שכוונת חז"ל היא, שיש שתי דרגות של רשע: יש רשע שעובר רק על מצוות בין אדם למקום, ויש רשע שעובר גם על מצוות בין אדם לחברו, והוא הרשע הגרוע יותר, ולכן הוא נקרא "רשע רע" - הרע יותר מבין שני סוגי הרשעים.
3. היה אפשר לפרש להיפך, שהמשמעות העיקרית של רשע היא דווקא פגיעה בזולת. לפי זה, הפסוקים המתארים רשע בין אדם למקום נאמרו בהשאלה: אדם העובר על מצוות ה' למעשה בוגד בברית שה' כרת עם בני ישראל, וכביכול "פוגע" בה', כבדברי נחמיה:
  • נחמיה א7: "חֲבֹל חָבַלְנוּ לָךְ, וְלֹא שָׁמַרְנוּ אֶת המצות וְאֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוִּיתָ אֶת מֹשֶׁה עַבְדֶּךָ" - אי-שמירת מצוות נחשבת ל"חבלה" שהאדם גורם לה', הוא מחבל בתכניות של ה'.
4. ע"פ רש"ר הירש, השורש "רשע" קרוב לשורש "רשה" (מלשון רשות, הרשאה) ולשורש "רצה", ומכאן: רשע הוא "אדם המרשה לעצמו לעשות כל מה שהוא רוצה ", כלומר, "פורק עול".
  • אולם, ברוב הפסוקים, התואר "רשע" מתייחס בעיקר למעשי הרשע,  ולא למחשבותיו או לרצונותיו; לכן נראה לי שגם ההגדרה חייבת להתייחס למעשים: "מילת רשע ורשעה... לא בא [אלא] רק על המעשים" (מלבי"ם על משלי ד14, ביאור המילות).

פסוקים שבהם כמה משמעויות אפשריות

ברוב הפסוקים, ניתן לפרש את המילה רשע גם על בין אדם לחברו וגם על בין אדם למקום:
  • שמות כג1: "לֹא תִשָּׂא שֵׁמַע שָׁוְא, אַל תָּשֶׁת יָדְךָ עִם רָשָׁע לִהְיֹת עֵד חָמָס" - ע"פ ההלכה, הכוונה לאדם שעבר על איסור כלשהו, בין אם הוא בין אדם למקום (ואז הוא רק "רשע") ובין אם הוא בין אדם לחברו (ואז הוא "רשע דחמס"):  "איזה הוא רשע? כל מי שעבר עבירה שחייבין עליה מלקות... שהרי התורה קראה למחוייב מלקות רשע, שנאמר " והיה אם בן הכות הרשע" (דברים כה2). ואין צריך לומר למחוייב מיתת בית דין שהוא פסול, שנאמר " אשר הוא רשע למות" (במדבר לה21)... ועוד יש שם רשעים שהן פסולין לעדות, אף על פי שהן בני תשלומין, ואינן בני מלקיות. הואיל ולוקחין ממון שאינו שלהם בחמס - פסולין, שנאמר " כי יקום עד חמס" (דברים יט16), כגון הגנבים והגזלנים, אף על פי שהחזיר, הרי הוא פסול לעדות... וכן עד זומם, אף על פי שהוזם בעדות ממון, ושילם - הרי זה פסול מן התורה לכל עדות.. וכן המלווה בריבית אחד הלווה ואחד המלווה, שניהם פסולין לעדות" (רמב"ם, הלכות עדות י).
  • שמות כג7: "מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק, וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג, כִּי לֹא אַצְדִּיק רָשָׁע" - גם כאן שני הפירושים אפשריים - בין אדם לחברו או בין אדם למקום.
  • במדבר לה31: "וְלֹא תִקְחוּ כֹפֶר לְנֶפֶשׁ רֹצֵחַ אֲשֶׁר הוּא רָשָׁע לָמוּת, כִּי מוֹת יוּמָת" - רוצח במזיד הוא כמובן רשע - הוא גם פוגע בזולת באופן החמור ביותר האפשרי, וגם עובר על מצוות ה'.
  • דברים כה1-2: "כִּי יִהְיֶה רִיב בֵּין אֲנָשִׁים וְנִגְּשׁוּ אֶל הַמִּשְׁפָּט וּשְׁפָטוּם, וְהִצְדִּיקוּ אֶת הַצַּדִּיק וְהִרְשִׁיעוּ אֶת הָרָשָׁע. וְהָיָה אִם בִּן הַכּוֹת הָרָשָׁע וְהִפִּילוֹ הַשֹּׁפֵט וְהִכָּהוּ לְפָנָיו כְּדֵי רִשְׁעָתוֹ בְּמִסְפָּר" - ע"פ הפשט, הפסוקים מדברים על סכסוך שבין אדם לחברו, אך חז"ל פירשו שדין מלקות חל גם על מי שעובר על איסור בין אדם למקום (פירוט).
  • מלכים א ח32: "וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם וְעָשִׂיתָ וְשָׁפַטְתָּ אֶת עֲבָדֶיךָ, לְהַרְשִׁיעַ רָשָׁע לָתֵת דַּרְכּוֹ בְּרֹאשׁוֹ וּלְהַצְדִּיק צַדִּיק לָתֶת לוֹ כְּצִדְקָתוֹ" - אפשר לפרש גם על עניינים שבין אדם לחברו וגם על עניינים שבין אדם למקום.
  • מלאכי ג18: "ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע, בין עובד אלוהים לאשר לא עבדו" - ייתכן שיש כאן הקבלה: הרשע הוא אדם שאינו עובד את אלהים; וייתכן שיש כאן שני עניינים שונים: רשע בין אדם לחברו, לא עובד אלהים בין אדם למקום.
  • תהלים י2: "בְּגַאֲוַת רָשָׁע יִדְלַק עָנִי, יִתָּפְשׂוּ בִּמְזִמּוֹת זוּּּ חָשָׁבוּ", תהלים לז12: "זֹמֵם רָשָׁע לַצַּדִּיק וְחֹרֵק עָלָיו שִׁנָּיו... חרב פתחו רָשָׁעים ודרכו קשתם להפיל עני ואביון לטבוח ישרי דרך" - הרשע אורב לעניים ולצדיקים ופוגע בהם באכזריות, אך מצדיק את אכזריותו בטענות של כפירה.
  • משלי יג6: "צדקה תצר תם דרך, ורשעה תסלף חטאת" (פירוט) - חטא בין אדם לחברו או בין אדם למקום (פירוט).
  • משלי כט7: "ידע צדיק דין דלים, רשע לא יבין דעת" (פירוט) - הרשע לא טורח לבדוק לעומק את דינם של העניים; או: הרשע לא יודע שה' יעניש את הפוגעים בדלים (פירוט).
רשע וטיפוסים אחרים התואר רשע מופיע פעמים רבות כניגודו של התואר צדיק:
התואר רשע מופיע גם כניגודו של התואר ישר:

מאמרים ודיונים על הגדרת הרשע

פסוקים שמתארים את עונשו של הרשע

  • שמות כג7: "מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק, וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג, כִּי לֹא אַצְדִּיק רָשָׁע"
  • תהלים לז
  • ישעיהו יא4: "וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי אֶרֶץ וְהִכָּה אָרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע"
  • ישעיהו יג11: "וּפָקַדְתִּי עַל תֵּבֵל רָעָה וְעַל רְשָׁעִים עונם וְהִשְׁבַּתִּי גְּאוֹן זֵדִים וְגַאֲוַת עָרִיצִים אַשְׁפִּיל"
  • ישעיהו כו10: "יֻחַן רָשָׁע בַּל לָמַד צֶדֶק בְּאֶרֶץ נְכֹחוֹת יְעַוֵּל וּבַל יִרְאֶה גֵּאוּת ה'"
  • ישעיהו מח22: "אֵין שָׁלוֹם אָמַר ה' לָרְשָׁעִים"
  • ישעיהו נז20: "וְהָרְשָׁעִים כַּיָּם נִגְרָשׁ כִּי הַשְׁקֵט לֹא יוּכָל וַיִּגְרְשׁוּ מֵימָיו רֶפֶשׁ וָטִיט"
  • ישעיהו נז21: "אֵין שָׁלוֹם אָמַר אֱלֹהַי לָרְשָׁעִים"
  • ירמיהו כג19: "הִנֵּה סַעֲרַת ה' חֵמָה יָצְאָה וְסַעַר מִתְחוֹלֵל עַל רֹאשׁ רְשָׁעִים יָחוּל"
  • ירמיהו כה31: "בָּא שָׁאוֹן עַד קְצֵה הָאָרֶץ כִּי רִיב לה' בַּגּוֹיִם נִשְׁפָּט הוּא לְכָל בָּשָׂר הָרְשָׁעִים נְתָנָם לַחֶרֶב נְאֻם ה'"
  • ירמיהו ל23: "הִנֵּה סַעֲרַת ה' חֵמָה יָצְאָה סַעַר מִתְגּוֹרֵר עַל רֹאשׁ רְשָׁעִים יָחוּל"
  • בספר משלי - ראו צדיקים ורשעים לאורך זמן, בתי צדיקים ובתי רשעים
  • תהלים ג8: "קוּמָה ה' הוֹשִׁיעֵנִי אֱלֹהַי כִּי הִכִּיתָ אֶת כָּל אֹיְבַי לֶחִי שִׁנֵּי רְשָׁעִים שִׁבַּרְתָּ"
  • תהלים ט6: "גָּעַרְתָּ גוֹיִם אִבַּדְתָּ רָשָׁע שְׁמָם מָחִיתָ לְעוֹלָם וָעֶד...  נודע ה' משפט עשה בפעל כפיו נוקש רָשָׁע הגיון סלה. ישובו רשעים לשאולה כל גוֹיִם שכחי אלהים"
  • תהלים לד22: "תְּמוֹתֵת רָשָׁע רָעָה וְשֹׂנְאֵי צַדִּיק יֶאְשָׁמוּ"
  • תהלים צב8: "בִּפְרֹחַ רְשָׁעִים כְּמוֹ עֵשֶׂב וַיָּצִיצוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן לְהִשָּׁמְדָם עֲדֵי עַד" (פירוט)
  • משלי ה22: "עַווֹנוֹתָיו יִלְכְּדֻנוֹ אֶת הָרָשָׁע, וּבְחַבְלֵי חַטָּאֶתוֹ יִתָּמֵךְ"
  • משלי י2: "לֹא יוֹעִילוּ אוֹצְרוֹת רֶשַׁע, וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת"
  • משלי י3: "לֹא יַרְעִיב ה' נֶפֶשׁ צַדִּיק, וְהַוַּת רְשָׁעִים יֶהְדֹּף"
  • משלי י6: "בְּרָכוֹת לְרֹאשׁ צַדִּיק; וּפִי רְשָׁעִים יְכַסֶּה חָמָס" (פירוט)
  • משלי י7: "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה, וְשֵׁם רְשָׁעִים יִרְקָב"
  • משלי י24: "מְגוֹרַת רָשָׁע הִיא תְבוֹאֶנּוּ, וְתַאֲוַת צַדִּיקִים יִתֵּן"
  • משלי י27: "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים, וּשְׁנוֹת רְשָׁעִים תִּקְצֹרְנָה"
  • משלי י28: "תּוֹחֶלֶת צַדִּיקִים שִׂמְחָה, וְתִקְוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד"
  • משלי י32: "שִׂפְתֵי צַדִּיק יֵדְעוּן רָצוֹן ו פי רְשָׁעִים תַּהְפֻּכוֹת" (פירוט)
  • משלי יא5: "צִדְקַת תָּמִים תְּיַשֵּׁר דַּרְכּוֹ, וּבְרִשְׁעָתוֹ יִפֹּל רָשָׁע"
  • משלי יא7: "בְּמוֹת אָדָם רָשָׁע תֹּאבַד תִּקְוָה, וְתוֹחֶלֶת אוֹנִים אָבָדָה"
  • משלי יא8: "צַדִּיק מִצָּרָה נֶחֱלָץ, וַיָּבֹא רָשָׁע תַּחְתָּיו"
  • משלי יא31: "הֵן צַדִּיק בָּאָרֶץ יְשֻׁלָּם, אַף כִּי רָשָׁע וְחוֹטֵא"
  • משלי יב21: "לא יאנה לצדיק כל און, ורשעים מלאו רע" (פירוט)
  • משלי יג9: "אוֹר צַדִּיקִים יִשְׂמָח וְנֵר רְשָׁעִים יִדְעָךְ"
  • משלי יג17: "מַלְאָךְ רָשָׁע יִפֹּל בְּרָע וְצִיר אֱמוּנִים מַרְפֵּא"
  • משלי יג25: "צַדִּיק אֹכֵל לְשֹׂבַע נַפְשׁוֹ וּבֶטֶן רְשָׁעִים תֶּחְסָר"
  • משלי יד19: "שַׁחוּ רָעִים לִפְנֵי טוֹבִים, וּרְשָׁעִים עַל שַׁעֲרֵי צַדִּיק"
  • משלי טו29: "רָחוֹק ה' מֵרְשָׁעִים, וּתְפִלַּת צַדִּיקִים יִשְׁמָע"
  • משלי טז4: "כֹּל פָּעַל ה' לַמַּעֲנֵהוּ, וְגַם רָשָׁע לְיוֹם רָעָה"
  • משלי כח1: "נָסוּ וְאֵין רֹדֵף רָשָׁע וְצַדִּיקִים כִּכְפִיר יִבְטָח"

פסוקים נוספים

[ללא ספרי תהלים ואיוב]
  • שמואל א כד13: "כַּאֲשֶׁר יֹאמַר מְשַׁל הַקַּדְמֹנִי ' מֵרְשָׁעִים יֵצֵא רֶשַׁע' וְיָדִי לֹא תִהְיֶה בָּךְ"
  • שמואל ב כב22: "כִּי שָׁמַרְתִּי דַּרְכֵי ה', וְלֹא רָשַׁעְתִּי מֵאֱלֹהָי"
  • מלכים א ח47: "וְהֵשִׁיבוּ אֶל לִבָּם בְּאֶרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבּוּ שָׁם וְשָׁבוּ וְהִתְחַנְּנוּ אֵלֶיךָ בָּאָרֶץ שֹׁבֵיהֶם לֵאמֹר חָטָאנוּ וְהֶעֱוִינוּ רָשָׁעְנוּ"
  • ישעיהו ט17: "כִּי בָעֲרָה כָאֵשׁ רִשְׁעָה שָׁמִיר וָשַׁיִת תֹּאכֵל וַתִּצַּת בְּסִבְכֵי הַיַּעַר וַיִּתְאַבְּכוּ גֵּאוּת עָשָׁן"
  • ישעיהו נג9: "וַיִּתֵּן אֶת רְשָׁעִים קִבְרוֹ וְאֶת עָשִׁיר בְּמֹתָיו עַל לֹא חָמָס עָשָׂה וְלֹא מִרְמָה בְּפִיו"
  • ישעיהו נה7: "יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו וְיָשֹׁב אֶל ה' וִירַחֲמֵהוּ וְאֶל אֱלֹהֵינוּ כִּי יַרְבֶּה לִסְלוֹחַ"
  • ישעיהו נח4: "הֵן לְרִיב וּמַצָּה תָּצוּמוּ וּלְהַכּוֹת בְּאֶגְרֹף רֶשַׁע לֹא תָצוּמוּ כַיּוֹם לְהַשְׁמִיעַ בַּמָּרוֹם קוֹלְכֶם... הלוא זה צום אבחרהו פתח חרצבות רֶשַׁע התר אגדות מוטה ושלח רצוצים חפשים וכל מוטה תנתקו"
  • ירמיהו ה26: "כִּי נִמְצְאוּ בְעַמִּי רְשָׁעִים יָשׁוּר כְּשַׁךְ יְקוּשִׁים הִצִּיבוּ מַשְׁחִית אֲנָשִׁים יִלְכֹּדוּ"
  • ירמיהו יב1: "צַדִּיק אַתָּה ה' כִּי אָרִיב אֵלֶיךָ אַךְ מִשְׁפָּטִים אֲדַבֵּר אוֹתָךְ מַדּוּעַ דֶּרֶךְ רְשָׁעִים צָלֵחָה שָׁלוּ כָּל בֹּגְדֵי בָגֶד"
  • ירמיהו יד20: "יָדַעְנוּ ה' רִשְׁעֵנוּ עון אֲבוֹתֵינוּ כִּי חָטָאנוּ לָךְ"
  • יחזקאל ג18: "בְּאָמְרִי לָרָשָׁע מוֹת תָּמוּת וְלֹא הִזְהַרְתּוֹ וְלֹא דִבַּרְתָּ לְהַזְהִיר רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ הָרְשָׁעָה לְחַיֹּתוֹ הוּא רָשָׁע בעונו יָמוּת וְדָמוֹ מִיָּדְךָ אֲבַקֵּשׁ"
  • יחזקאל ה6: "וַתֶּמֶר אֶת מִשְׁפָּטַי לְרִשְׁעָה מִן הַגּוֹיִם וְאֶת חֻקּוֹתַי מִן הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֶיהָ כִּי בְמִשְׁפָּטַי מָאָסוּ וְחֻקּוֹתַי לֹא הָלְכוּ בָהֶם"
  • יחזקאל ז11: "הֶחָמָס קָם לְמַטֵּה רֶשַׁע לֹא מֵהֶם וְלֹא מֵהֲמוֹנָם וְלֹא מֶהֱמֵהֶם וְלֹא נֹהַּ בָּהֶם"
  • יחזקאל ז21: "וּנְתַתִּיו בְּיַד הַזָּרִים לָבַז וּלְרִשְׁעֵי הָאָרֶץ לְשָׁלָל וחללה"
  • יחזקאל כא8: "וְאָמַרְתָּ לְאַדְמַת יִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר ה' הִנְנִי אֵלַיִךְ וְהוֹצֵאתִי חַרְבִּי מִתַּעְרָהּ וְהִכְרַתִּי מִמֵּךְ צַדִּיק וְרָשָׁע"
  • יחזקאל כא30: "וְאַתָּה חָלָל רָשָׁע נְשִׂיא יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בָּא יוֹמוֹ בְּעֵת עון קֵץ"
  • יחזקאל לא11: "וְאֶתְּנֵהוּ בְּיַד אֵיל גּוֹיִם עָשׂוֹ יַעֲשֶׂה לוֹ כְּרִשְׁעוֹ גֵּרַשְׁתִּהוּ"
  • יחזקאל לג8-14: "בְּאָמְרִי לָרָשָׁע רָשָׁע מוֹת תָּמוּת וְלֹא דִבַּרְתָּ לְהַזְהִיר רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ הוּא רָשָׁע בעונו יָמוּת וְדָמוֹ מִיָּדְךָ אֲבַקֵּשׁ.. וּבְאָמְרִי לָרָשָׁע מוֹת תָּמוּת וְשָׁב מֵחַטָּאתוֹ וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָהחבל ישיב רָשָׁע גזלה ישלם בחקות החַיים הלך לבלתי עשות עָוֶל חַיו יִחְיֶה לֹא יָמוּת"
  • הושע י13: "חֲרַשְׁתֶּם רֶשַׁע עַוְלָתָה קְצַרְתֶּם אֲכַלְתֶּם פְּרִי כָחַשׁ כִּי בָטַחְתָּ בְדַרְכְּךָ בְּרֹב גִּבּוֹרֶיךָ"
  • מיכה ו10: "עוֹד הַאִשׁ בֵּית רָשָׁע אֹצְרוֹת רֶשַׁע וְאֵיפַת רָזוֹן זְעוּמָההאזכה במאזני רָשָׁע ובכיס אבני מרמה"
  • חבקוק א4: "עַל כֵּן תָּפוּג תּוֹרָה וְלֹא יֵצֵא לָנֶצַח מִשְׁפָּט כִּי רָשָׁע מַכְתִּיר אֶת הַצַּדִּיק עַל כֵּן יֵצֵא מִשְׁפָּט מְעֻקָּל"
  • חבקוק ג13: "יָצָאֶתָ לְיֵשַׁע עַמֶּךָ לְיֵשַׁע אֶת מְשִׁיחֶךָ מָחַצְתָּ רֹּאשׁ מִבֵּית רָשָׁע עָרוֹת יְסוֹד עַד צַוָּאר סֶלָה"
  • צפניה א3: "אָסֵף אָדָם וּבְהֵמָה אָסֵף עוֹף הַשָּׁמַיִם וּדְגֵי הַיָּם וְהַמַּכְשֵׁלוֹת אֶת הָרְשָׁעִים וְהִכְרַתִּי אֶת הָאָדָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה נְאֻם ה'"
  • זכריה ה8: "וַיֹּאמֶר זֹאֶת הָרִשְׁעָה וַיַּשְׁלֵךְ אֹתָהּ אֶל תּוֹךְ הָאֵיפָה וַיַּשְׁלֵךְ אֶת אֶבֶן הָעֹפֶרֶת אֶל פִּיהָ"
  • מלאכי ג15: "וְעַתָּה אֲנַחְנוּ מְאַשְּׁרִים זֵדִים גַּם נִבְנוּ עֹשֵׂי רִשְׁעָה גַּם בָּחֲנוּ אֱלֹהִים וַיִּמָּלֵטוּ...  ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע בין עבד אֱלֹהִים לאשר לא עבדו"
  • תהלים א: "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים... לא כן הרשעים כי אם כמוץ אשר תדפנו רוח" - הרשע הוא בעל-עצות, אידיאולוג (ע"פ פרופ' יהודה אייזנברג); שיטתו של הרשע תאבד מן העולם (ע"פ פרופ' יהושע רוזנברג)
  • משלי ח7: "כִּי אֱמֶת יֶהְגֶּה חִכִּי, וְתוֹעֲבַת שְׂפָתַי רֶשַׁע"
  • משלי יא11: "בְּבִרְכַּת יְשָׁרִים תָּרוּם קָרֶת, וּבְפִי רְשָׁעִים תֵּהָרֵס" (פירוט)
  • משלי יב3: "לֹא יִכּוֹן אָדָם בְּרֶשַׁע, וְשֹׁרֶשׁ צַדִּיקִים בַּל יִמּוֹט"
  • משלי יב26: "יתר מרעהו צדיק, ודרך רשעים תתעם" (פירוט)
  • משלי יג6: "צְדָקָה תִּצֹּר תָּם דָּרֶךְ, וְרִשְׁעָה תְּסַלֵּף חַטָּאת" (פירוט)
  • משלי טז12: "תּוֹעֲבַת מְלָכִים עֲשׂוֹת רֶשַׁע, כִּי בִצְדָקָה יִכּוֹן כִּסֵּא"
  • משלי כא4: "רוּם עֵינַיִם וּרְחַב לֵב - נִר רְשָׁעִים חַטָּאת"
  • משלי כא7: "שֹׁד רְשָׁעִים יְגוֹרֵם כִּי מֵאֲנוּ לַעֲשׂוֹת מִשְׁפָּט"
  • משלי כט12: "מֹשֵׁל מַקְשִׁיב עַל דְּבַר שָׁקֶר - כָּל מְשָׁרְתָיו רְשָׁעִים"
  • קהלת ג16: "וְעוֹד רָאִיתִי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ מְקוֹם הַמִּשְׁפָּט שָׁמָּה הָרֶשַׁע וּמְקוֹם הַצֶּדֶק שָׁמָּה הָרָשַׁע. אמרתי אני בלבי את הצדיק ואת הרשע ישפט האלהים כי עת לכל חפץ ועל כל המעשה שם"
  • קהלת ח8: "אֵין אָדָם שַׁלִּיט בָּרוּחַ לִכְלוֹא אֶת הָרוּחַ וְאֵין שִׁלְטוֹן בְּיוֹם הַמָּוֶת וְאֵין מִשְׁלַחַת בַּמִּלְחָמָה וְלֹא יְמַלֵּט רֶשַׁע אֶת בְּעָלָיו...  ובכן ר איתי רשעים קברים ובאו וממקום קדוש יהלכו וישתכחו בעיר אשר כן עשו גם זה הבל...  וטוב לא יהיה לרשע ולא יאריך ימים כצל אשר איננו ירא מלפני אלהיםיש הבל אשר נעשה על הארץ אשר יש צדיקים אשר מגיע אלהם כמעשה הרשעים ויש רשעים שמגיע אלהם כמעשה הצדיקים אמרתי שגם זה הבל"
  • קהלת ט2: "הַכֹּל כַּאֲשֶׁר לַכֹּל מִקְרֶה אֶחָד לַצַּדִּיק וְלָרָשָׁע לַטּוֹב וְלַטָּהוֹר וְלַטָּמֵא וְלַזֹּבֵחַ וְלַאֲשֶׁר אֵינֶנּוּ זֹבֵחַ כַּטּוֹב כַּחֹטֶא הַנִּשְׁבָּע כַּאֲשֶׁר שְׁבוּעָה יָרֵא"
  • דניאל ט5: "חָטָאנוּ וְעָוִינוּ וּמָרָדְנוּ וְסוֹר ממצותך וּמִמִּשְׁפָּטֶיךָ...  ועתה אדני אלהינו אשר הוצאת את עמך מארץ מצרים ביד חזקה ותעש לך שם כיום הזה חטאנו רשענו"
  • דניאל יב10: "יִתְבָּרֲרוּ וְיִתְלַבְּנוּ וְיִצָּרְפוּ רַבִּים וְהִרְשִׁיעוּ רְשָׁעִים וְלֹא יָבִינוּ כָּל רְשָׁעִים וְהַמַּשְׂכִּלִים יָבִינוּ"
  • נחמיה ט33: "וְאַתָּה צַדִּיק עַל כָּל הַבָּא עָלֵינוּ כִּי אֱמֶת עָשִׂיתָ וַאֲנַחְנוּ הִרְשָׁעְנוּ"

תגובות